Forskning: Så ska maten serveras för att barnen ska äta bättre
Nej, du måste inte göra dig till och bygga spaghetti-gubbar, angry birds-biffar eller blommig falukorv du sett på Pinterest.
Att få barnen att äta varierat och våga prova nya saker är en utmaning för de flesta föräldrar. Och ibland äter barnen inte överhuvudtaget – fast det som var favoritmaten förra veckan ligger på tallriken. Varför – och vad gör man?
Tyvärr finns det inte särskilt mycket evidensbaserad forskning på hur barn sorterar och äter sin mat. Förmodligen för att de knappt vet själva. Men nu har forskare vid Köpenhamns universitet studerat 100 skolbarn i åldrarna 7-8 år samt 12-14 år och bett dem att betygsätta och rangordna sex olika rätter, serverade på tre olika sätt:
- Helt separerade så att inget av de olika livsmedlen nuddade varandra.
- Delvis blandat, exempelvis sås på riset.
- All mat helt ihopblandad.
Undersökningen visade något överraskande att det bland de yngre barnen fanns skillnader mellan flickor och pojkar – flickorna föredrog maten helt separerad, medan pojkarna inte brydde sig om hur maten serverades. Varför flickornas preferenser var annorlunda mot pojkarnas fick forskarna däremot ingen förklaring till.
Läs även: 11 saker du inte ska säga till ett matkrånglande barn
De äldre barnen (12-14 år) hade helt vuxit ifrån barndomens vanligt förekommande fixering vid att mat inte får nudda varandra och föredrog tallrikarna där maten var delvis eller helt blandad. Insikten om att olika smakupplevelser lyfter varandra hade helt enkelt sjunkit in.
Fram tills att barnen når tonåren rekommenderar dock forskarna att man för säkerhets skull serverar maten separat upplagt från varandra, så får man blanda själv om man vill. Det är svårare att åtgärda från andra hållet – något de flesta föräldrar ändå har provat…
Den bästa lösningen är dock att man helt enkelt låter barnen ta mat själv från så tidig ålder som möjligt.
Andra smarta knep för att få barnen att äta upp och prova ny mat
- Barn äter mer frukt och grönsaker om de serveras i små bitar och i fri mängd.
- Genom att servera olika typer av nyttigheter ihop med varandra ökar också chansen att barnen äter mer av dem – otippat nog. Men känslan av att styra själv ökar matlusten och nyfikenheten, samtidigt som det ju är det enda det finns att välja på. Servera på rätt sätt bara – med samma självklarhet som när du serverar sådant du vet att barnet gillar.
- Omvänd psykologi kan funka bättre än man tror. Sätt fram skålarna på bordet och säg ”ni får bara ta en”. Så enkelt – och så genialiskt!
- Involvera dem! Låt barnet välja grönsaker och frukter i affären, gärna något nytt, sådant ni inte brukar äta. Låt dem sedan vara med och laga maten och följa sina val från affären till tallriken.
- Ge inte upp! Tvinga inte barnet att äta sådant de inte tycker om, däremot bör de vänja sig vid att alltid smaka, helst mer än en tugga. Ibland har de förutbestämda meningar om att de inte kommer att gilla maten, men provar de fler tuggor kan de ibland inse att det här var ju ganska gott! Oavsett utfall, lämna det odramatiskt och servera maten utan vidare kommentarer igen, och igen. Barn behöver ofta träna på smaker många gånger innan de vänjer sig.
Läs också: 7 enkla knep för att få barnen att äta grönsaker
Källa: Köpenhamns universitet. Bildkälla: IBL