Äter du dina 500 gram frukt och grönt varje dag, som Livsmedelsverket vill? Kanske inte varje dag, och du är i så fall långt ifrån ensam. Om du nu inte kommer upp i den mängden, finns det saker du kan fokusera på för att få ut så mycket som möjligt av de frukterna och de grönsakerna du faktiskt äter.

Du vet säkert redan att frukter och grönsaker är nyttiga på olika sätt och om du kombinerar på rätt sätt kan du ett plus ett bli tre genom att du täpper till att näringsluckor. Det som saknas nog någon tar du igen hos en annan.

Bara en myt att frukt är onyttigt

Men innan vi börjar vill vi ta död på myten att frukt är onyttigt för att det innehåller så mycket socker. Nej, socker är inte nyttigt, men det är stor skillnad mellan socker som är i godis, kakor och läsk – vi kan kalla det fritt socker – och socker som finns i frukt. Socker i frukt är liksom inkapslat i ett skal av fibrer som gör att sockret bryts ner oändligt mycket långsammare än om du äter fritt socker som kan brytas ner direkt.

Och kom ihåg att man i juice har tagit bort det där nyttiga fiberskalet, så där har kroppen i stället fri tillgång till sockret. Det verkar som att det inte finns någon gräns för hur mycket socker vi kan äta, så länge det är förpackat i en frukt och så länge du inte har diabetes eller någon annan anledning att vara lite restriktiv.

Så, nu när vi vet att frukt inte är onyttigt kan vi gå in på listan över vad din kropp vill att du äter varje dag.

5 frukter och grönsaker du bör få i dig varje dag

1. Bär

Om den frukt du äter slutar på -bär är du definitivt på rätt spår. Bär är den nyttigaste frukt du kan komma åt. De är packade med antioxidanter och andra ämnen som, enligt ny forskning, verkar skydda både hjärnan och hjärtat från sjukdomar. Jordgubbar och blåbär verkar vara extra bra för oss, men också hallon, vinbär och björnbär.

2. Mörka bladgrönsaker

Karl-Alfred hade verkligen rätt, åtminstone när det gäller att gilla spenat. Mörka bladgrönsaker, som spenat, grönkål och rucola, innehåller otroliga mängder näring per kalori. Tyvärr måste man ju tugga i sig rätt så många blad innan du kommer upp i några mängder. Men om du äter en rejäl näve, eller två mindre nävar, gröna blad om dagen kommer du att kapa risken för att drabbas av hjärtsjukdomar rejält.

3. Korsblommiga grönsaker

Till korsblommiga grönsaker räknas många av de som vi brukar räkna som grova grönsaker. Det är broccoli, blomkål och andra sorters kål som vitkål och rödkål. Också rucola och krasse räknas till korsblommiga grönsaker. Och ja, vissa korsblommiga grönsaker är också bladgrönsaker, men att de hamnar på två platser på listan understryker bara hur viktiga de är. Anledningen heter sulforaphane och är ett ämne som bildas i kroppen när du äter korsblommiga grönsaker och som gång på gång har visat sig att minska risken för flera olika cancerformer.

4. Frukt

Vadå, frukt? Jo, även om bär är en frukt är frukt i allmänhet så viktigt för oss att det får en egen kategori, för faktum är att det inte spelar så stor vilka frukter du äter, så länge du äter frukt, gärna flera om dagen. Äpplen har visat sig minska risken för både stroke och hjärtinfarkt. Och kiwi innehåller massor av antioxidanter. Har du varken äpple eller kiwi, hugg tag i en banan. Alla frukter funkar.

5. Svamp

Egentligen borde det stå grönsaker här, för när du har lassat tallriken full med gröna blad och korsblommiga grönsaker är det bästa du kan göra för din hälsa att fylla på med ännu mer grönsaker. Och nu är ju svamp inte grönsaker i ordets egentliga mening, men de får hamna här ändå. Det har nämligen visat sig att svamp, även enkla champinjoner, sänker kolesterolet i blodet och boostar immunförsvaret.

Foto: TT

Källa: Huffington Post, Joel Kahn – kardiolog

 

Läs mer:

8 sätt att göra frysta grönsaker lika goda som färska

Tillagade eller råa? Så blir grönsakerna nyttigast

Här är grönsakerna som innehåller mest protein