1. Sockerfria banan- och äppelmuffins

Muffins är lika med god fika, tänker barnen. Men det här receptet innehåller inget socker, däremot fibrer från både banan och äpple. För en grönare variant, byt ut frukten mot rivna morötter eller zucchini och passa på att gömma kokta linser i smeten.
Se recept här!

2. Chokladdoppad frukt

Frukt är inte godis, men sött och gott ändå. Genom att doppa den i mörk choklad får barnen känslan av lördagsgodis, men i nyttigare tappning. För en ännu lyxigare känsla kan du toppa med krossade nötter, kokos eller pulver på frystorkade hallon.

3. Grönsaker med goda dippsåser

Vissa upplever det svårt att få sina barn att äta grönsaker, men om de får dippa dem i goda såser är det förvånansvärt hur enkelt det kan gå. Hummus, yoghurtdipp eller en supergod variant med jordnötssmör och soja kan få vem som helst att vilja frossa i grönsaker.

4. Aprikos- och kokosbollar

Chokladbollen i all ära men dessa bollar gjorda på aprikos och kokos är perfekta till mellanmål eller som godsaker till fredagsmyset. Dessutom fyllda med fibrer för den lilla magen.

5. Fruktglass

Alla barn älskar glass. Men tyvärr är det ofta en riktig sockerbomb. Gör en egen nyttigare variant genom att mixa frukter och hälla i glassformar. För att göra glassen extra hälsosam, håll dig till frukter med lågt sockerinnehåll som jordgubbar, hallon, kiwi och melon. Vill du göra en matigare variant mixar du ner en sked yoghurt och lite vaniljpulver.

Läs även: Vabruari är här: så boostar du ditt barns mat med nyttigheter

Foto: IBL