Den svenske kungen Adolf Fredrik dog av ett slaganfall 1771 efter att ätit semla med varm mjölk, en hetvägg. Och semlan är så klart inte det nyttigaste du kan stoppa i dig, men den är inte bara dålig för din hälsa. Om man bara tittar tillräckligt nära går det att se spår av nyttigheter både här och där!

Grädden

Det finns studier som visar att mättade fetter från mejeriprodukter inte alls är så farligt som vi tidigare trott. De ökar varken risken för hjärt-kärlsjukdomar eller övervikt. Grädde innehåller även mängder med kalcium och ger kroppen gott om energi för att klara dagen.

Mandelmassa

Om vi väljer att bortse från sockret i mandelmassan så har vi ju rena rama hälsobomben i denna smet. Mandlar är en väldigt bra källa till nyttiga omättade fetter, kalcium, järn zink och E-vitamin.

Vetebullen

Här kanske vi ändå får vår största utmaning i vår jakt på nyttigheter MEN kardemumman i bullen verkar bakteriedödande och är bra mot förkylningar och halsinfektioner. Kardemumma har även kramplösande verkan och kan lindra magknip, kolik och mensvärk. Den senaste tiden har även studier visat att vitt bröd är lika nyttigt som grovt, så varför oroa sig i onödan.

Skämt å sido, ett bakverk är alltid ett bakverk. Men en semla eller två under våren kommer inte förstöra din hälsa. Välj en minivariant om du vill komma i form. Eller påminn dig själv om alla nyttigheter vi just grävt fram och försök njuta av din semla, det kanske blir den enda du äter i år.

Läs även:
Så lyckas du njuta av livet trots att du är stressad

Glutenfri semmelkladdkaka

Lyxiga trenden – i år är det guldbeströdda bakverk som gäller

Artikeln publicerades först på MåBra.