2018 lanserade Swedish Tonic tillsammans med Stockholms bränneri en Gin och tonic-glögg. Året därpå valde Swedish Tonic att släppa en egen variant – och i år fortsätter de på samma spår och låter sin egen GT-glögg göra comeback.

– Vi har gett julen en ny och självklar smak, där två genuina traditioner möts i en flaska med det bästa av två världar. En bitter smak från gin och tonicen i möte med den varma men inte allt för söta julen, säger Anton Askenström, Co-founder, Swedish Tonic och fortsätter:

– Glöggens popularitet gläder oss och visar folkets kärlek till vår mest älskade högtid och den omättade hypen av gin och tonic.

GT-glöggens bas består av Swedish Tonics tonicsirap, gin, samt klassiska julkryddor som kanel, kryddnejlika, kryddpeppar och stjärnanis. Drycken beskrivs som en värmande och kryddig glögg där beskan från tonicens cinchonabark är markant och möter sötman som balanseras i mötet mellan agavesirapen och rårörsockret.

– Vi har lagt mycket tid på förbättring och skapat en häftigare smak med schyssta råvaror, långt bortom den klassiska glöggen, säger Anton Askenström.

Då släpps Swedish Tonics GT-glögg i butik

Precis som förra året kommer glöggen i två varianter – en med alkohol och en utan. Lanseringsdatumet är satt till den 1 november, och vill man haffa ett exemplar gäller det att vara snabb. Förra året sålde glöggen nämligen slut på bara ett dygn.

GT-glöggens alkoholhalt är 12 procent, och en flaska kommer att kosta 169 kronor. Den alkoholfriavarianten kostar 79 kronor och säljs bland annat på Designtorget och Cervera.

Tips inför servering!

Glöggen kan serveras både varm och kall. Tillför en extra känsla genom att addera och dekorera med rosmarinkvist, lingon, stjärnanis, kanelstång – eller varför inte apelsinzest.

Foto: Carolina Diaz

LÄS MER:

Så ser julen 2020 ut på H&M Home – se våra favoriter här

Karl-Bertil Jonssons julafton blir storfilm – han ska spela Karl-Bertil

Delicatos nya chokladbollar får oss att längta efter julen