Semestertider vankas och många väljer att åka till varmare breddgrader för att avnjuta semestern i solen. För att få en lyckad start på resan gäller det att ha koll på hur man ger sin kropp de bästa förutsättningarna. Vad du äter innan du flyger påverkar nämligen både din kropp, din energi och ditt humör. Och visst vill du väl påbörja semestern med gott humör? Här listar vi maten du ska undvika och den du ska välja istället.

Maten du ska undvika innan och under flygresan:

1. Friterat

2. Alkohol

Lika viktigt som maten är även drycken. Alkohol torkar ut kroppen, vilket har en negativ effekt på både kropp och humör under och efter flygningen. Kolsyran i öl och cider kan även bidra till en uppblåst mage, vilket inte är bekvämt under en lång flygning.

3. Baljväxter

4. Korsblommiga grönsaker

5. Sockerfritt godis och tuggummi

Många väljer att tugga tuggummi under start och landning, men att välja den sockerfria varianten kan faktiskt vara det sämre alternativet. Kroppen kan ha svårt att bryta ner konstgjorda sötningsmedel, vilket leder till uppsvälldhet och det kan även ha en laxerande effekt. Om du inte vill sitta på flygplanstoaletten under halva resan kan det vara värt att tänka en extra gång på vilket godis du väljer.

Maten du ska välja inför och under flygresan:

1. Havre

Om du har en långflygning framför dig och hoppas sova några timmar under resan ska du se till att få havre i magen. Havre innehåller tryptofan som är viktigt för att kunna sova och slappna av. Dessutom är havre rikt på fiber, vilket håller dig mätt längre.

2. Vatten

Det allra viktigaste att få i sig innan och under flygresan är vatten. Eftersom luften ombord på flygplanet är torr bör du hålla kroppen återfuktad genom att dricka vatten med jämna mellanrum. Att dricka tillräckligt kan dessutom minska jetlag, trötthet och dessutom hålla huden fräsch. Tips! Köp en vattenflaska på flygplatsen, eftersom vattnet ombord inte alltid är rent och det kan dröja innan du erbjuds dryck.

3. Frukt

Bakterier trivs i den instängda kabinen, bekämpa dem med vitaminer från frukt för att hålla dig frisk under semestern. Apelsiner håller väl i resväskan och är dessutom fullproppade med C-vitamin som stärker ditt immunförsvar. Packa även med en mättande banan. Eftersom frukten innehåller rikligt med kalium, kan frukten minska risken för kramper i benet.

4. Protein

5. Yoghurt – men välj rätt!

Även om mejeriprodukter inte är att föredra inför en flygning har yoghurt fler fördelar än nackdelar – om du väljer rätt sort. Välj bort yoghurt med mycket socker i och ät istället en proteinrik yoghurt för att hålla dig mätt och pigg. En yoghurt med naturlig probiotika motverkar dessutom problem med matsmältningen.

Källor: Smartertravel.com, Delish.com
Foto: Shutterstock

Denna artikel publicerades urssprungligen på Måbra.com

Läs även 7 huskurer mot ”pinsamma” åkommor!