Det är inte så konstigt att vi gärna sneglar bort mot ekohyllan i mataffären, som i dag svämmar över av superpulver i regnbågens alla färger. Det är ett så enkelt sätt att ge din måltid den där lilla extra näringsskjutsen genom att bara tillsätta någon tesked. Snacka om genväg! Men är det verkligen så bra som det låter? Ja, många av fabrikaten säljer pulver som bara är torkade och malda superbär, frukter, alger eller frön och helt utan tillsatser. Kroppen har också lätt att ta upp näringen från det finfördelade pulvret.

Men allt är inte pulver som dammar. I ett amerikanskt labbtest fann man att vissa testade pulver innehöll tungmetaller. Vill du vara på den säkra sidan ska du köpa pulver från välkända producenter och satsa på ekologiska produkter.

Maca

Macapulver är torkad mald maca-rot kan ge dig starkt skelett.

Macapulver kan ge dig starkt skelett.

Pulvret av den maltsmakande peruanska roten maca är rikt på kalcium och kan bidra till ett starkt skelett. Men det kan också, mer oväntat, hjälpa kvinnor som äter antidepressiva läkemedel att få tillbaka sin sexlust, enligt en amerikansk studie. Men överdosera inte, för då kan levern ta stryk och blodtrycket höjas.

Testa att… röra ner det i nötmjölk eller jordnötssmör.

Bipollen

Bipollen är rikt på protein och B-vitamin.

Bipollen är supernyttigt, om du inte är pollenallergisk.

Det är inte bara honung du kan få från bina, de kan också erbjuda dig bipollen. Blommig smak och fullt med protein, energigivande B-vitamin och leucin som sätter fart på din ämnesomsättning. Baksidan? Ja, om du är pollenallergiker är inte det här ett pulver för dig.

Testa att… pudra på gröt eller yoghurt med müsli.

Acai

Acai-pulvret innehåller massor av antioxidanter.

Du kan bli glad av acai-pulver.

En tesked av det här syrliga pudret har samma hämmande effekt på inflammationer som många andra superbär. Ett plus är att det innehåller syror som hjälper till att reparera muskler efter träning samt humörhöjande och hjärnboostande fettsyror. Kolla på påsen så att pulvret inte är sötat innan du slår till.

Testa att… blanda ner i din yoghurt eller salladsdressing.

Kakao

Kakao är oväntat rikt på fibrer.

Kakao – mer än bara godis.

Du vet säkert redan att kakaobönans flavonoler är bra för hjärtat, men visste du att kakao också är en bra fiberkälla? En matsked bidrar med mer fibrer än en portion råris! Dessutom får du i dig massor av magnesium som bland annat kan motverka muskelkramp. Satsa på rå kakao för högst näringsvärde.

Testa att… vispa ner i din chiligryta eller chiapudding.

Baobab

Baobab är ett naturligt förtjockningsmedel med citrussmak.

Baobab är ett naturligt förtjockningsmedel med citrussmak.

Det malda fruktköttet från baobabfrukten har ett av de högsta antioxidantvärdena av all mat. Det är också rikt på lösliga fibrer (en matsked innehåller mer än ett helt päron) och är därför bra mot förstoppning. Att det smakar citrus skadar inte heller. Baobab innehåller pektin, vilket gör att det kan användas som naturligt förtjockningsmedel.

Testa att… röra ner i te eller i vatten och göra din egen sportdryck.

Spirulina

Spirulina har en smak av fisk som dock går att dölja med andra smaker.

Spirulina smakar som fisk – men bara lite.

Pulvriserad sötvattenalg som bokstavligen svämmar över av hälsofördelar. Eller vad sägs om tio gånger så mycket järn som i spenat, fyra gram protein per matsked och skyhöga halter av immunförsvars-boostande A-vitamin? Ja, det smakar fisk. Men bara lite och det brukar inte märkas när det blandas med andra smaker.

Testa att… mixa ner i peston, strö över salladen eller blanda ner i smoothien.

Näringsjäst

Näringsjäst innehåller vitamin B och protein och kan ätas av veganer.

Näringsjäst är veganens bästa vän!

Pulvret med det osexigaste namnet är näringsjäst, en torkad inaktiv jäst. Men nu är det inte en namntävling, och näringsjäst är en kanonkälla till både protein och B-vitamin vilket har gjort det till veganernas pulver of choice. Det har en lite ostig umamismak som vissa älskar, andra inte.

Testa att … använda det i stället för ost i recept som ska innehålla ost.

DIY-pulver (Superpulver du kan fixa hemma)

Damma av kaffekvarnen och fixa egna superpulver hemma! Pulver du köper i affären är dyra, och på det här sättet kan du spara in lite pengar genom att mala själv. Dessutom kan du göra pulver som du inte kan köpa i handeln. Ska du mala frukt med skalen på – kom ihåg att köpa ekologiskt.

Apelsin

Det är enkelt att göra eget apelsinpulver – och nyttigt. Torka tunna apelsinskivor i ugnen och mal i en kaffekvarn.

Det är enkelt att göra eget apelsinpulver – och nyttigt.

Skiva frukten tunt som papper och torka skivorna i ugnen på 75 grader i några timmar tills skivorna är torra. När de har svalnat kan du mala dem till ett pulver som du kan använda för att ge smoothies och mat en dos C-vitamin och en frisk smak.

Chiafrön

Chiafrön är en superkälla till omega-3.

Chiafrön är en superkälla till omega-3.

Du kan få i dig alla nyttigheterna från chiafrön, som omega-3, fibrer, kalcium och järn, utan att ens behöva tugga! Ett varv genom kaffekvarnen och du har ett pulver du kan blanda i när du bakar eller i müsli.

Quinoa

Quinoa är en jättebra vegetarisk proteinkälla.

Quinoa är en jättebra vegetarisk proteinkälla.

Glutenfritt och en perfekt proteinkälla för veganer. Ett bra substitut också för proteinpulver och om du är känslig mot till exempel laktos. Mal till ett fint pulver och blanda ner i proteindrinkar att dricka efter träningen.

Foto: IBL

 

Läs mer:

Så tillagar du superfrukten jackfruit

Food Pharmacys 6 bästa knep för att näringsboosta din mat