Fem knytnävsstora portioner frukt och grönt ska vi äta per dag, enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Det motsvarar ungefär 500 gram för vuxna och 400 gram för barn.

Och det finns skäl att följa rekommendationerna. Genom att äta mycket frukt och grönt varje dag lever vi nämligen längre, enligt brittiska forskare vid Imperial College London. De har kommit fram till att nästan åtta miljoner dödsfall skulle kunna förhindras varje år om vi åt mera frukt och grönt.

Grönsaker som spenat och blomkål kan, enligt studien, minska risken för cancer. Men också flera av våra vanligaste frukter har positiva effekter på vår hälsa. Bland annat kan äpplen, päron och citrusfrukter minska risken att drabbas av hjärtsjukdomar och stroke. Enligt studien är det bra att äta så mycket som tio portioner, eller 800 gram, frukt och grönt om dagen för att förlänga livet, alltså nästan det dubbla jämfört med dagens rekommendationer.

Men hur ska man då förvara den frukt man har hemma? Är kylskåpet eller rumstemperatur bäst? Det beror på vilken frukt det handlar om.

 

Livsmedelsverket förespråkar att många av våra vanligaste frukter ska förvaras i kylskåp om man vill förvara dem en längre tid. Enligt myndighetens rekommendationer hör bland annat apelsiner, aprikoser, kiwifrukter, nektariner, persikor, plommon, päron, vindruvor och äpplen hemma i kylskåpet.

Bananer, citrusfrukter och mango ska däremot förvaras svalt eller i rumstemperatur, eftersom de kan få köldskador i kylen.

Har frukten blivit övermogen? Här får du 6 bra tips på hur du tar tillvara på övermogen frukt.

Artikeln publicerades först på Allers.

Läs även:

Dessa frukter och grönsaker är nyttigast

Lista: Så mycket socker innehåller frukten

Recept: 8 härligt uppiggande smoothies med frukt och bär!