Januari är för många en i allmänhet torftig månad, men låt inte smaken bli lidande för den sakens skull. Det går jättebra att laga mat med en tunn plånbok utan att maten varken behöver bli tråkig eller näringsfattig. Glöm allt vad studentklassiker som snabbnudlar och pasta rosso (du vet, makaroner med ketchup) heter och titta i stället på listan nedan för att få billiga och goda tips.

Ett väldigt enkelt sätt att spara in på pengarna när du handlar mat är att inte handla så ofta. Det kan låta präktigt och duktigt, men genom att inte springa i affären varje dag minimerar du risken att hela tiden plocka på dig de där sakerna du kanske inte direkt behöver men vill ha just då. Om du veckohandlar kommer du att ha en välplanerad matvecka som minskar risken för ”Jag orkar inte laga mat-pizzor” och resulterar i mindre matsvinn, det är bra för både dig och miljön – win-win!

Här får du tipsen som gör att du kan äta billigt utan att tumma på varken smaken eller näringen. Vem vet – kanske äter du till och med mer varierat än tidigare när du fokuserar mer på alternativen.

Växla protein

Se bortom köttet och gå all in på bönor och linser. De är billiga (även ekologiska finns till bra pris) och samtidigt fullproppade med vitaminer, mineraler och protein. Top notch bland bönorna är edamamebönan – en billig och urnyttig proteinkälla. Priset ligger ofta under 50-lappen per kilo. Jämför det med en bit kött.

Ägg är ett billigt livsmedel som dessutom innehåller i princip all näring du behöver. För några ynka kronor per ägg är det mycket näring för pengarna.

Vill du ändå äta kött då och då, satsa på de där styckbitarna som behöver tillagas längre, de är billigare och smakrika till tusen. Då kan du dessutom kosta på dig ekologiskt kött utan att nalla för mycket ur matkassan. En gryta baserad på högrev, krossade tomater, lök och kryddor blir en hälsosam och billig lyxmiddag.

Billigare blad

Små påsar med späda salladsblad får vänta tills ekonomin mår bättre. Satsa i stället på olika kålsorter och grönsaker i storpack från frysen. Låter det trist? Inte alls! Att frysa grönsaker påverkar inte näringsvärdet och inte heller smaken, om du tillagar dem rätt. Att ha grönsakerna i frysen minskar också risken för att du slänger sådant som blir dåligt och inte används. Dessutom är grönsaker ofta billigare frysta och du kan köpa sånt som inte är i säsong.

Rotfrukter är skatter

Frossa i rotfrukter som rödbetor, palsternackor, rotselleri och morötter. De är supernyttiga, mättande och klimatsmarta året om. Dessutom passar de till så mycket – rårivna, biffar, soppor och ugnsbakade. Och så är de billiga.

Lätt som en plätt!

Brukar det bli panikbars och färdiga smoothies på flaska till mellanmål när hungern slår till? En viktig del av att kunna äta billigt är att planera. Se till att också planera mellanmål som du kan ha i väskan så att du slipper dyra bars och smoothies. Pannkakor och plättar är perfekta. Grunden är billig och sedan är det bara att fylla dem med något du gillar – frukt, keso, ost och skinka – rulla ihop och stoppa i väskan.

Bli en resträddare

Ta hand om dina matrester – antingen som matlåda till dagen efter eller planera maten så att resterna kan omvandlas som en del till nästa dags matlagning. Att slänga mat är bland det mest oekonomiska och miljökorkade du kan göra.

DIY-mat

Baka bröd, gör egen müsli och laga maten från grunden. Här finns mycket pengar att spara. Det kräver lite mer tid, men belöningen är att det ofta är både godare och nyttigare att äta mat du har gjort själv.

Men eko då?

Att handla ekologiskt känns inte alltid som det snällaste du kan göra mot din plånbok och det är det inte alltid heller. Fokusera på att köpa eko där priserna inte skiljer så mycket, till exempel bönor, linser och mejerier. Och leta efter ekologiska frysta grönsaker eftersom de färska ekologiska inte håller lika bra som konventionellt odlade och risken att de åker i sopen är överhängande.

 

Läs mer:

Julens rester blir flera fester

15 saker du inte visste att du kunde frysa