Är du en äkta gottegris har säkert hört uttrycket ”Life is uncertain – eat dessert first”? Nu kommer glada nyheter – strategin är numera vetenskapligt förankrad: Genom att välja dessert först gör du sundare val i övrigt och äter även färre kalorier sammantaget under måltiden.

I en studie som publicerades i American Psychological Association redovisas resultatet från ett 4-dagarsexperiment i en cafeteria i Mexico. Forskarna placerade en hälsosam (färsk frukt) och en onyttig (citroncheesecake) efterrätt i början av ta själv-disken. Längre fram fanns sedan både nyttiga och nyttiga huvudrätter, exempelvis grillad kyckling med sallad eller panerad fisk med pommes frites.

De som tog cheesecake valde oftare den smalare huvudrätten, vilket ledde till ett sammanlagt mindre kaloriintag än de som valde frukten. Så blev det däremot inte när desserten istället placerades efter huvudrätten.

Forskarna intervjuade sedan 134 av matgästerna om deras syn på hälsosam mat, samtidigt som man noterade deras val och mängden rester de lämnade efter sig.

Förvånansvärt stor skillnad när man valde dessert först

De som unnade sig vid dessertvalet åt i genomsnitt hela 30 procent mindre kalorier (inklusive desserten) än de som valde frukten först. De som tog för sig av cheesecake först valde också den hälsosamma huvudrätten dubbelt så ofta som de som tog sin cheesecake i slutet. Förmodligen för att kompensera för valet av en mer kaloristinn dessert, medan de som valde frukt tyckte att de redan hade gjort ett sunt val och slog till på den mastigare huvudrätten, analyserar Martin Reinmann, huvudförfattare av studien.

Blev man däremot distraherad eller stressad medan man tog mat tappade man tråden och fortsatte göra mindre hälsosamma val. Vatten på kvarnen för ett mer närvarande ätande och minskad stress i samband med handling och måltider.

Forskarna menar att insikterna kan användas för att få oss att göra mer hälsosamma val i butiker och på restauranger och överäta mindre på exempelvis bufféer.

Vad själva näringsbalansen landade på eller vilka val detta ledde till under resten av dagen undersöktes inte, inte heller har man tagit hänsyn till sockrets påverkan på kroppen. Och självklart kan man inte äta onyttiga desserter varje dag. Men hey – låt oss glädjas lite bara?

Läs mer:

Studie: Därför går du ner i vikt med ost. vin och choklad

Allt du behöver till våffeldagen?

5 himmelskt goda efterrätter