0:59

Efter reklamen: 3 klädmissar som kändisarna helst vill att vi glömmer

(0:59)

Crocs vet minst sagt hur man väcker uppmärksamhet i modevärlden. De senaste åren har de både gjort omskrivna samarbeten med modehuset Balenciaga – som resulterade i stövlar och en modell med stilettklack. De skorna kostade närmare 8000 kronor, något som fick många att reagera.

Nu när det lackar mot jul har Crocs valt att lansera en julig modell av sin klassiska ”Foppatoffla”, och har uppdaterat den i form av en kitchig jultröja. Den nya julmodellen är inte lika dyr som Balenciaga-modellerna, men väcker uppmärksamhet ändå.

Därför älskar alla Crocs – trots att de är allt annat än snygga

Skorna ser ut som jultröjor

Skorna har fluffigt foder och kommer i ett typiskt jultröjemönster, och går att pynta med olika utsmyckningar i form av snöflingor, julgranar, pepparkakor och till och med dinosaurier.

”Alla älskar bekvämligheten i den klassiska tofflan, och nu finns det en mysigt fodrad version för juletider. Det mjuka fluffiga fodret adderar fjädring och komfort, oavsett om du är inne eller ute och den ikoniska ”fula jultröjan”-mönstret och Jibbitz-berlockerna är det perfekta sättet att fira högtiderna på”, menar skomärket.

Fenomenet med fula jultröjor, eller ”ugly christmas sweaters” kommer från början från USA, där man har medvetet fula jultröjor på sig, ofta med glitter och kitchiga mönster. Där har det till och med blivit vanligt att hålla julfester där alla ska ha på sig de fula tröjorna.

Crocs samarbete med Balenciaga – gör uppmärksammad klacksko

5:00

Efter reklamen: The Storytellers – Lyssna med Louise

(5:00)