– Dagmars mål är att stärka kvinnor, vi kände att vi gör motsatsen till det genom att producera bildmaterial som inte visar verkligheten. Vi vill etablera ett annat ideal än en felfri hud och en kropp utan minsta skavank. Det är inte realistiskt, istället vill vi visa en variation av fantastiska kvinnor som är naturligt vackra och som inte har blivit retuscherade, skriver Kristina Tjäder, Creative Director hos Dagmar, i ett pressmeddelande.

Anledningen till att Dagmar nu väljer att inte retuschera bilder, är en del av visionen om att ”inbringa styrka och glädje hos Dagmar-kvinnan”. Genom att visa naturliga modeller vars utseenden inte redigerats vill Dagmar ”ge självförtroende och jobba för att motarbeta osunda ideal”.

– Som varumärke känner vi ett stort ansvar att visa upp olika utseenden. Jag anser att vi alla har ett ansvar mot våra kunder och följare att visa att Dagmar-kvinnan är självsäker och mångsidig.

Höstkollektionen, som frontas av modellen Brygida ”Bree” Naumowicz, markerar startskottet för o-retuscherade kampanjbilder.

Höstkollektionen finns tillgänglig i butik från och med 19 juli.

Foto House of Dagmar

Denna artikel publicerades först på elle.se

Få mer av Femina – klicka på ”Gilla” nedan för att följa oss på Facebook

[socializer-facebooklikeshare href=”https://www.facebook.com/femina.se/” layout=”standard” action=”like”  showfaces=”true” share=”false” width=”320″]