Trendar: ModetrenderStylingtipsPlaggen från NyhetsmorgonVårmode 2024Shoppingredaktören tipsar

Maria, 66, vill inspirera som ”Oldfluencer”: ”Ut ur skuggorna!”

31 maj, 2023 
AvStina Meyerson
FotografInstagram/Maria Sörensson/@aginginstyle, Tv4/nyhetsmorgon
Maria Sörensson kallar sig för oldfluencer.
”Ut ur skuggorna” är den 66-åriga modeprofilen Maria Sörenssons ledord.
Med sitt Instagram-konto vill hon inspirera och uppmuntra mogna kvinnor till att våga ta plats och synas mer.
Men trots att lovorden haglar över Maria har hon även fått ta emot kommentarer som tydligt visar att hennes engagemang som ”oldfluencer” behövs!
Annons
Behind the scenes Femina: Hållbart sommarmodeBrand logo
Behind the scenes Femina: Hållbart sommarmode

Den 66-åriga lundabon Maria Sörensson ärvde sitt modeintresse från sin mamma – och likaså flera härliga vintageplagg från moderns garderob.

År 2017 startade hon Instagram-kontot @aginginstyle, som i dag har över 76 000 följare, för att dela med sig av sina outfits och sin fantastiska modefilosofi.

Maria kallar sig nämligen för ”oldfluencer” – och det är en titel som stämmer in på flera punkter.

Maria Sörensson vill inspirera kvinnor som är 65+

När Maria Sörenssons började lägga ut bilder på sina stilfulla och färgstarka looks märkte hon snabbt att det fanns ett behov som behövde fyllas. Många kände sig inspirerade och stärkta av att 65-åriga Maria vågade ta plats med sin stil.

I Nyhetsmorgon berättar Maria att hon som ”oldfluencer” vill uppmuntra kvinnor över 65 att komma ”ut ur skuggorna” och klä sig som de vill, oavsett om det överensstämmer med rådande normer eller ej.

Annons

– Jag tror att förväntningarna utifrån är sådana att vi ska bli allt mer diskreta när vi blir äldre. Vi ska inte märkas så mycket, säger Maria i programmet och berättar vidare att hon tycker att det är mycket synd.

En stor faktor till att Maria tycker att det är viktigt att våga klä sig mer djärvt är för att kvinnor över 65 inte ska bli osynliga, även på andra sätt:

– Även om det är väldigt klyschigt; syns man inte så finns man inte. Det ligger lite grann i det. Jag tycker att det är viktigt att äldre kvinnor syns i den offentliga arenan men också i andra sammanhang. Att vi vågar ta plats. Om vi vågar ta plats så vågar vi kanske också göra vår röst hörd – och vi behöver det!

Oldfluencern uppmanar följarna att spara plaggen

Titeln ”oldfluencer” stämmer också väl överens med ytterligare ett av Maria Sörenssons mål – att få sina följare att återupptäcka de gamla plaggen längst in i garderoben.

Till skillnad från många traditionella influencers vill inte Maria uppmana till konsumtion, utan snarare inspirera till att se på vintageplaggen med nya ögon.

Annons

– Jag uppmuntrar mina följare att ta vara på de plagg som håller hög kvalitet. Vi har ju alla läst att klädindustrin är en jättebov och eftersom mode går i cykler behöver man på så sätt inte köpa nytt varje år, har hon sagt till Allas.

När ett plagg har blivit 20 eller 30 år gammalt menar Maria att det ofta känns roligt och modernt igen. Och tillsammans med lite nyare plagg kan även kläderna som andas vintage kännas fräscha.

Ilskan över kommentarerna om shortsbilden

Men trots att lovorden haglar över Maria Sörensson och hennes härliga stil så har modeprofilen också fått utstå tråkiga kommentarer, efter en bild där hon bar shorts.

Och anledningen? Somliga tyckte inte att en kvinna i hennes ålder ska visa knäna och lös hud.

I Nyhetsmorgon berättar Maria att hon först blev förvånad och kände att hon inte förstod vad de pratade om. Själv tyckte hon ju att outfiten var såväl prydlig och proper som snygg. Sedan kom ilskan.

– Jag blev arg, jag blev förbannad faktiskt.

Därför riktar Maria också kritik till de tabun och begränsande normer som uppenbarligen finns, kring hur mogna kvinnor ”ska” klä sig. Hon tycker att kvinnor inte ska behöva gömma varken sig själva eller sitt åldrande – och vill peppa andra till att också våga utmana de daterade oskrivna reglerna. För självklart ska kvinnor som är 65+ kunna visa sina ben utan problem!

Annons