Trendar: ModetrenderStylingtipsPlaggen från NyhetsmorgonVårmode 2024Shoppingredaktören tipsar

Mode ska vara till för alla – oavsett ålder

22 aug, 2016 
AvUlrika Norberg
Äntligen börjar något hända i modebranschen, och även äldre kvinnor börjar synas i modehusens kampanjer. Chefredaktör Ulrika Norberg slår ett slag för den mogna modeälskaren.
Annons

Håret är grått och blicken under den lockiga luggen bestämd. Hon bär en fluffig rosa fjäderjacka och under den, en vit T-shirt med trycket Old is the new black i versaler. Svart på vitt, ett glasklart tecken i tiden.

Bilden finns i Advanced Styles Instagram-flöde, som ni ser här ovan, och bakom kontot och den framgångsrika bloggen med samma namn ligger fotografen och författaren Ari Seth Cohen. Han har ägnat flera år åt att dokumentera färgstarka karaktärer och deras stil, först i New York och sedan världen över. Gemensamt för de utvalda personerna är att de är över 60 år. Minst.

alder-siffra-femina

Nyhetsankaret Marianne Rundström, 65 år, kommer i dagarna ut med boken Passé: De ofrivilliga pensionärerna som hon kallar en stridsskrift mot ”ålderism”. Hon menar att personnumret inte ska få avgöra när det är dags att gå i pension och konstaterar att ”åldersdiskriminering kan vara farligare för hälsan än både sexism och rasism”.

Annons

På senare tiden har modebranschen, kanske oväntat men väldigt välkommet, öppnat dörren för en rad kända namn som hunnit få både rynkor och grå strån. Joni Mitchell, 70 plus, syntes för inte länge sedan i Saint Laurents annonskampanjer och Céline har valt 80-åriga Joan Didion till att fronta sitt varumärke.

Listan kan göras lång och nyligen uppmärksammade Dagens Nyheter den kreativa kraften i en generation som inte liknar någon annan. Gunilla Pontén, 87, påpekade då att det är en fråga om att göra alla delar av livet intressanta.

– Jag sminkar mig som en vråldåre varje dag och klär upp mig. Det är klart att man är lite tröttare, man kan inte vara uppe och dansa till klockan två kanske. Men sinnet förändras ju inte och jag tror att man måste tillåta sig att vara passionerad i allt.

För oss på Femina har ålder egentligen aldrig spelat någon roll. Vi utgår alltid från er, våra läsare, och era önskemål. Vi använder ofta modeller med livserfarenhet och väljer alltid kläder som ska fungera utanför fotostudion. Mode ska vara roligt och är till för alla.

femina-omslag-mogna-modeller

I det nya numret av Femina pryder Torun, som har passerat 50-strecket, omslaget. I ett av modereportagen i månadens nummer visar några internationellt omtalade kvinnor i 60-årsåldern sin stil. Fast det handlar minst lika mycket om deras livsglädje och framåtanda som vilka år de är födda.

Annons

Eller som Pernilla August säger i vår stora intervju i senaste numret av Femina: ”Jag tycker mer om mig själv som äldre. Förut dög ingenting, då var jag aldrig nöjd. Men nu, med rynkor och annat, så bryr jag mig inte längre.”

Inte undra på att det senaste är att vara äldre.

Av Ulrika Norberg, chefredaktör på Femina 

Fler lästips! 

Annons