Som Femina skrev om tidigare i veckan riktade Mia Skäringer och poddkollegan Anna Mannheimer skarp kritik mot svenska modemärket Acne och deras nya kampanj. I ett öppet brev som Mia Skäringer publicerade på instagram skrev de bland annat: ”flera av flickorna – kvinnorna ser sjuka ut. Antingen är det 13 år eller så är de vuxna och skapta mycket smala, men blekpudrade och stajlade i någon slags håglös ”knarklook””.

Läs även Mia Skäringer rasar mot svenska modemärket: ”Är ni medvetna om vilka signaler ni sänder?”

Det öppna brevet fick stor uppmärksamhet och nu har Acne svarat på kritiken i ett mejl till poddkollegorna som Mia Skäringer Lazar har publicerat på sitt instagramkonto. De skriver att de har som policy att inte jobba med minderåriga modeller och visa mångfald och sundhet. ”Vi har uppenbart inte lyckats i detta fall och kommer använda lärdomarna samt den input vi får från er och andra engagerade personer, för att bli bättre i kommande fotograferingar och projekt”.

Läs även Ledande bildbyrå förbjuder bilder som manipulerats för att göra modellerna smalare

Acnes representant skriver också att arbetet med modell- och bildval kommer att utökas framöver så att de förmedlar de ideal som företaget vill stå för.

Läs hela brevet här:

Läs även Bilder på retuscherade modeller får varningstext i Frankrike

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: