Extra utgifter vid ett husköp
1:47

Efter reklamen: Så håller du koll på din ekonomi

(1:47)

Har du koll på vad pantbrev, fastighetsavgift och lagfart kostar och innebär?
För många som köper sitt första hus kommer de oväntade utgifterna som en chock.

Pär Gunnarsson har arbetat som fastighetsmäklare för Fastighetsbyrån i nästan 17 år och sålt över 1000 villor. Han betonar vikten av att tidigt göra en kalkyl för vad hela husköpet kommer att kosta - inklusive alla extra utgifter.

– Det är viktigt att tänka på att om man köper ett hus är det inte bara handpenningen som skall betalas. Pengarna ska också räcka till utgifter som lagfart och pantbrev, säger Pär Gunnarsson.

Pär Gunnarsson

Pär Gunnarsson, fastighetsmäklare på Fastighetsbyrån i Bromma.

© Fotograf Bruno Ehrs

I kalkylen bör du även räkna in den vinstskatt som skall betalas om du säljer din nuvarande bostad i samma veva. Du kanske dessutom behöver en slant till själva flytten eller extra hyra till en provisorisk bostad mellan ditt gamla och nya boende.

Våga ställ "dumma frågor"

Om du är förstagångsköpare kan det såklart vara svårt att känna till alla utgifter du behöver hålla koll på. Pär uppmanar att lägga den hårda och tuffa "förhandlaren" inuti dig åt sidan och istället passa på att få så mycket hjälp som möjligt under processen.

– Banken är inte din fiende, tvärtom! Våga ställa frågor och be om hjälp, de har stor kunskap. Försök passa på att få råd och tips från både banken och mäklare. Den som säljer är inte heller din motståndare. Om ni får en bra relation kan du få massor av bra tips och råd om huset du köper. Det är mycket snack om att man ska vara så tuff och hård och förhandla, men det är ofta det motsatta som är den bästa taktiken, tipsar mäklaren.

Ekonomi

Det här kan gå fel vid husköpet

6 utgifter som tillkommer i husköpet

Här förklarar mäklaren Pär Gunnarsson utgifterna som är bra att känna till när du ska köpa hus.

1. Pantbrev

Om du ska låna pengar behöver banken någonting i pant, som en säkerhet. En fastighet går inte att lämna in så som en klocka på pantbanken, utan då tar man istället ut pantbrev på fastigheten.

Om det redan finns pantbrev i fastigheten tar den nya ägaren över dem automatiskt. Pantbreven ska motsvara summan på ditt lån. Om det gamla pantbrevet är för lågt behöver du ansöka om ett nytt.

Exempel: huset kostar 4 miljoner och du lånar 3 miljoner på banken. I huset finns ett pantbrev på 1 miljon. Då betalar du 2 procent av mellanskillnaden (2 miljoner) i så kallad stämpelskatt. Alltså 2 000 000 x 2 procent = 40 000 kronor.

2. Lagfart

Lagfarten är ett bevis på att det är du som äger fastigheten och den ansöker du om hos Lantmäteriet. Lagfarten är alltid densamma och kostar 1,5 procent av köpeskillingen, alltså det pris som du och säljaren har kommit överens om.

Exempel: köper du ett hus för 5 miljoner är alltså lagfartsavgiften 5 000 000 x 1,5 procent = 75 000.

3. Besiktning

Om det inte har gjorts en besiktning på fastigheten så bör det göras innan köp. En besiktning kostar omkring 10 000 kronor och i den får du bland annat veta om det finns något akut renoveringsbehov. Det blir allt vanligare att en besiktning redan är genomförd av säljarna.

Om det inte har skett någon tillbyggnad eller renovering och en besiktning har gjorts inom 6 månader till 1 år så behöver du troligtvis inte göra en ny. Glöm inte att kontrollera så att besiktningen är utförd av ett pålitligt bolag och besiktningsman.

4. Fastighetsavgift

Som husägare skall du betala en kommunal fastighetsavgift. Avgiften är 0,75 procent av fastighetens taxeringsvärde. I storstadsregionen, där bostäderna ofta är dyrare, finns det ett maxtakbelopp på 9000 kronor per år.

Så sparar du pengar snabbt – expertens sju smarta tips

5. Driftkostnad

Glöm inte kolla upp och räkna ut den ungefärliga driftkostnaden för huset. Idag är elen dyr och kan påverka kostnaderna betydligt.

Ta reda på hur stor uppvärmningskostnaden för bostaden är och vilken värmekälla som används. Finns det sätt att göra den billigare? Vad skulle det kosta att byta till en bättre uppvärmningskälla för att hålla nere kostnaderna i framtiden?

6. Renovering

Det är en bra idé att göra en femårsplan för renoveringar. Vad behövs göras direkt och i framtiden och vad väntas det kosta?

Jämfört med en bostadsrätt behöver du i en egen fastighet stoppa in pengar i ditt hus då och då för att behålla värdet och hålla nolläget. Om du inte har en buffert för renovering kommer huset att förfalla lite mer för varje år och förlora sitt värde.

Spara pengar när du värmer huset – 7 knep