Därför har det blivit vanligare med turbulens
Flygvärdinnan Angelica Hedlund förklarar i sin blogg på Femina varför det verkar som att turbulens blivit vanligare.
”Även om turbulens är något naturligt och flygplan är byggda för att klara av turbulens så vill man såklart helst undvika det”, skriver hon.
Den senaste tiden läser vi allt oftare i media om hur flygplan har drabbats av svår turbulens, så till den grad att det blivit jobbigt och farligt för passagerare och personal ombord. I november fick ett SAS-plan på väg till Miami till och med vända tillbaka efter att ha hamnat i kraftig turbulens över Grönland, och nödlanda på Kastrup.
Feminas bloggare Angelica Hedlund är en erfaren flygvärdinna, och har givetvis upplevt turbulens genom åren – men nu kommer det bli vanligare och värre.
”Även om turbulens är något naturligt och flygplan är byggda för att klara av turbulens så vill man såklart helst undvika det för bekvämlighetens skull. Men nu visar en ny rapport att det kommer bli svårt framöver. Enligt en ny rapport står det nu klart att kraftig flygturbulens över Nordatlanten har ökat med 55 procent de senaste 40 åren”, skriver hon.
Flygplanen hanterar turbulens bättre
Flygexperten Jan Olsson menar att klimatförändringarna i världen spelar in i varför det blivit vanligare med turbulens, då det på sikt leder till kraftigare jetströmmar och oväder högt uppe i atmosfären, där planen flyger för att resorna ska gå så snabbt som möjligt.
Turbulens som man inte är beredd på uppstår oftast när jetströmmar möts, och Angelica liknar känslan vid att åka forsränning i luften – där planet ”hoppar”.
Även om turbulens är obehagligt, och kan bli farligt om det är för kraftigt, så är planen bättre rustade för turbulens nu än förr.
– Förr kunde flygplan krascha av turbulens, när vingarna var styva. Idag kan de vifta med vingarna ungefär 4-5 meter och det gör att flygplanet lär inte störta, men din nacke är inte lika böjlig som vingarna är, säger Jan Olsson i TV4.