Flygvärdinnornas hemliga uppgift – när passagerarna boardar flygplanet
Feminas bloggare Angelica Hedlund är flygvärdinna, och avslöjar ett dolt beteende hos kabinpersonalen som resenärerna missar.
”Enligt mig är det här den viktigaste delen av en hel arbetsdag”, skriver Angelica.
När det blir bråkigt eller stökigt ombord på ett flygplan är det flygvärdinnorna som har i uppgift att lugna eller avvärja situationen – om det så krävs att personen som härjar omhändertas. Men ofta kan problem kvävas i sin linda, allt tack vare personalen.
Angelica Hedlund, flygvärdinna och bloggare hos Femina, menar att en av flygvärdinnornas främsta uppgifter är att vara en riktigt bra människokännare, för att flygningen ska gå så smidigt som möjligt.
”Efter tio år som flygvärdinna har jag lärt mig analysera människor på detaljnivå. Jag vet till exempel direkt om någon är flygrädd, om någon är en van resenär, om någon flyger för första gången eller om någon är påverkad av något”, skriver Angelica Hedlund i sin Femina-blogg.
Hemliga beteendet vid boarding
Hon och hennes kollegor delar ofta uppfattning om passagerare utan att ha diskuterat det.
”Det har, vid fleeera tillfällen, hänt mig att jag har tänkt på något angående en passagerare och så går jag till en kollega och säger något i stil med "han på 11A..." och min kollega svarar direkt "JAG VET, jag tänkte på samma sak" och så har vi oftast noterat samma varningssignaler”.
Alla som flugit har säkert tänkt på att personalen står och hälsar alla välkomna vid boarding – men du kanske inte har tänkt på varför de gör det? De gör det nämligen inte särskilt tydligt att hälsandet är mer än bara artighet, utan döljer sin riktiga agenda.
”Så som flygvärdinna kan man absolut inte stå och såsa under boarding – snarare tvärtom. Man måste verkligen spetsa både öron, ögon och näsa för att upptäcka avvikande beteenden hos passagerare. Enligt mig är det här den viktigaste delen av en hel arbetsdag”, skriver Angelica Hedlund.