Wienerbröd och fyra stopp – så gick Sveriges första charterresa
Sedan den allra första charterresan gick från Sverige för 70 år sedan har mycket hänt på resefronten. Flygningarna går fortare och vi har många fler valmöjligheter när det gäller resmål och upplägg, och det är billigare.
Vi backar bandet till våren 1955. Då lyfte propellerplanet Aeros Vickers Viking från Blomma flygplats i Stockholm för att åka hela vägen till Palma de Mallorca för första gången.
26 spända svenskar hade betalat 1 095 kronor för en biljett, vilket skulle motsvara nästa 20 000 kronor 2025, och skulle spendera två veckor på ön.
Han tog svenskarna till Mallorca
Reseledaren var Göte Rosén. Han hade länge haft en önskan om att ändra svenskarnas resande, som vid den här tiden mest innebar många långa timmar i buss.
1951 flög Göte ett ambulansflyg till Mallorca för att hämta en skadad svensk. Väl på plats insåg han att han hittat den perfekta semesterön.
– Jag satte mig i solen och lät den bränna mitt bleka skinn och beundrade den vackra utsikten över Palma. Jag njöt, slöt ögonen och tänkte att detta skulle kunna bli semesterparadiset för stressade svenskar att flyga till såväl sommar som vinter. Jag kände att jag funnit målet för de charterresor jag i många år planerat för, skriver han i boken Vägen till Palma – 25 års luftaffärer, enligt Vagbond.
Så gick den första charterresan
Klockan 10.00 den 22 april 1955 var det dags för avgång. Det här var ett exklusivt och alldeles unikt nöje, och resenärerna var klädda därefter: kvinnorna bar dräkt och männen kavaj och slips.
Vägen till Spanien var inte helt rak, först väntade fyra mellanlandningar.
– Man samlades en halvtimme innan avgång på Bromma flygplats i Stockholm och så flög man till Göteborg, plockade upp fler passagerare, gick ner på Bulltofta flygplats i Malmö för att tanka och plocka upp lite fler, säger resejournalisten Per J Andersson till SVT.
Ombord planet blev svenskarna serverade wienerbröd och mazarin, har reseexperten Kajsa Beausang berättat för TV4.
Senaste från Femina
Det tredje stoppet var Stuttgart i Tyskland där man återigen behövde tanka, framåt kvällen var man framme i Marseille i södra Frankrike.
Där upptäckte piloten att de inte hade något tillstånd för att flyga i mörker, så resenärerna blev tvungna att övernatta.
– Men några av de passagerare som var med på den första flygningen sa: ”Det var ju jättebra, då fick vi se det också”, säger Per J Andersson.
Dagen därpå flög man den sista biten till Palma de Mallorca, där svenskarna stannade i två veckor.
Nästa charterresa gick till Teneriffa, och året därpå flög man till Las Palmas. Snart växte intresset för charterresor, och priset pressades ner så att fler fick möjlighet att åka.
Lou Mikko, reporter på Femina
Lou Mikko är reporter på Femina där hon skriver om allt från aktuella samhällsfrågor och ekonomi till kändisar och nostalgi. Hon har tidigare jobbat som nyhetsreporter på Expressen och Dagens Nyheter.