När Johanna Johansson och Lina Franzon kom in i reklambranschen upptäckte de snart ett tydligt mönster. Varje gång det var dags att anställa fick de höra att det inte gick att få tag på några kvinnliga kreatörer eller talanger – och de lediga tjänsterna gick till män. Inte bara på en, utan flera av byråerna som de jobbade på.

Läs även Isabella Löwengrip: När ska ”duktiga” kvinnor få skörda frukten av sitt slit?

Där och då bestämde de sig för att slå hål på myten om att det inte fanns kvinnliga kreatörer – en gång för alla. De startade Kreatörskvinnor – en tjänst som syftar till att synliggöra kvinnlig kompetens inom reklambranschen.

– På Berghs, reklamskolan vi båda kom ifrån, var klasserna alltid 50/50 av män och kvinnor. För oss blev det snabbt tydligt att det antingen handlade om lathet, eller brist på kunskap. Till slut bestämde vi oss för att skapa ett motbevis – och det blev Kreatörskvinnor, säger Johanna Johansson, art director.

Läs även Den tysta revolutionen – kvinnors utbildningsnivå har passerat männens

Starten gick bra. När de lanserade för ett år sedan hade de med hjälp av personliga utskick runt 100 namn, och efter ett dygn var de uppe i 500. Sedan dess trillar det in nya namn varje dag och nu är de uppe i nästan 700 personer bestående av art directors, copy writers, utvecklare, regissörer och designers.

– Responsen har varit fantastisk. Inte bara sett till antal namn på själva sidan, utan även från branschen i stort, säger Lina Franzon, copywriter.

Nästa steg är att gå globalt. De har fått in flera önskemål om att finnas i flera länder då problemet med jämställdheten i reklambranschen inte bara existerar här – utan över hela världen.

– Vid en första anblick ser nog de flesta byråer jämställda ut, sett till manligt och kvinnligt. När man däremot går ner på disciplinnivå ser det annorlunda ut och ännu mer om man ser till produktionsbolagen. Kvinnliga kreatörer och regissörer är överlag underrepresenterade. Förhoppningen är att sidan i framtiden inte ska behövas alls, men det är nog tyvärr ett tag till dess, säger Johansson.

Läs även För första gången – lika många kvinnor som män i myndigheternas styrelser

– Ser man till kvinnor på ledande positioner är vår bransch långt ifrån jämställd, varken i Sverige eller globalt, fortsätter Franzon.

Just nu jobbar duon med att få finansiering med målet att kunna heltidsanställda kvinnliga kodare som kan bygga upp plattformen internationellt. De hoppas att sajten, ad-women.com, ska lansera globalt under 2018.

– Målet är att få de stora globala nätverken att gå in och backa utvecklingen av sidan, och utmana varandra att stötta initiativet. På så sätt kan vi skapa känslan av ett gemensamt ägandeskap från branschen, när sidan väl går live under våren 2018, avslutar Lina Franzon.

Foto: Adéle Askelöf

Läs även Därför är kvinnor mer stressade än män runt julen

Artikeln publicerades först på ELLE.