Hur startade ditt racingintresse?

– Jag hade nog inte börjat om det inte vore för familjen. Min morfar körde rally och racing och utvecklade faktiskt quattron, Audis fyrhjulssystem. Han är också den enda svensk som vunnit ökenrallyt Paris Dakar. Sen kom intresset till min mamma, som också körde rally och var fabriksförare för Audi och Volvo. Hon träffade min pappa i rallysporten och hela familjen har hållit på med det.

– Först var jag inte alls intresserad, jag höll på med gympa och dans och Barbiedockor – tills jag var 12 och min bror skulle sälja sin gokart. Då frågade jag om inte jag kunde få den. Så jag valde det självmant, vilket nog gjort att jag tycker det är så kul nu. I många sporter ser man ju att barn nästan blir intvingade i en gren av sina föräldrar, men det har jag aldrig blivit.

Vad är det som lockar med motorsport?

– Jag är en tävlingsmänniska och sporras av tävlandet. Sen får jag en sån bra känsla när jag kör – det är som att man är i en bubbla, man blir ett med bilen.

Vilken har varit höjdpunkten i din karriär hittills?

– Det var nog 2014, när jag blev den första och hittills enda tjej som vunnit ett race i Volkswagen Scirocco R-Cup. Det är min absolut största höjdpunkt. Andra höjdpunkter är att jag tagit klivet in i STCC-kungaklassen för racing och ADAC GT Masters – den näst högsta serien i Tyskland. Nästa mål är att ta mig till serien Deutsche Tourenwagen Masters, DTM.

En ny undersökning från Audi visar att 7 av 10 kvinnor utsatts för ”backseat driving”, det vill säga att de får negativa kommentarer om sin körning från passagerare. Har du varit med om något liknande?

– Lite grann. Det är inte så ofta jag får kommentarer när jag kör vanlig bil, men som ung tjej inom motorsporten kan jag bli utsatt för vissa beteenden som får mig att tänka att herregud, har vi inte kommit längre? Jag är instruktör för Audi Sverige och Audi Tysklands avancerade körutbildningar och en händelse jag minns är när fotbollslaget FC Barcelona bjöds in till lanseringen av nya Audi R8 V10 Plus.

– Shakiras pojkvän, FC Barcelona-mittbacken Gerard Piqué, var där och skulle köra och hamnade bakom mig. Först skulle vi göra ett långsamt varv för att känna på banan och då får man inte köra om, men han försökte ändå två gånger vika ut och köra om mig så att jag blev tvungen att blockera honom. Jag blev riktigt irriterad och när vi väl skulle köra det snabba varvet gav jag järnet – och gasade ifrån honom rejält. Efteråt fick jag höra att han hade sagt att han minsann inte tänkte köra bakom någon tjej, för att han ville åka fort.

Vad stöter du annars på för reaktioner som ung tjej inom motorsporten?

– Ofta får  jag frågan om jag är den som sitter bredvid i bilen och då får jag berätta att det faktiskt är jag som kör. Sen är det också många som tror att jag är äldre än jag är när jag berättar vad jag gör. Men oftast är det positiva kommentarer – åtminstone när folk säger något direkt till mig. I sociala medier kan man få mer negativa kommentarer.

– I början kunde jag bli ganska knäckt när folk skrev dåliga saker på internet, men då sa mamma till mig något som Pernilla Wiberg sagt i Mästarnas mästare: Det viktigaste är att du och dina närmaste vet vad sanningen är. Det försöker jag bära med mig – det som spelar någon roll är vad de jag bryr mig om tycker och tänker. Då blir det lättare att kasta bort negativa kommentarer.

Handbollsspelaren Linnéa Claeson har startat ett instagramkonto där hon synliggör problemet med sexuella trakasserier i sociala medier. Vad tycker du om det initiativet?

– Jag tycker att det är bra, faktiskt. Om man skickar sådana saker så kan man stå för det – det är helt rätt att lära dem en läxa. Många tror att offentliga personer inte tar åt sig av elaka kommentarer, men alla människor blir ju ledsna av att få höra sådant.

Har du några kvinnliga förebilder?

– I Audi Sport Racing Academy är vi 62 killar och två tjejer. Det är jag och fabriksföraren Rahel Frey – som är en väldigt stor förebild och stöttepelare för mig. Hon har mycket erfarenhet och kan se saker ur ett kvinnligt perspektiv, så det är skönt att kunna bolla saker med henne. En annan förebild är Annika Sörenstam. Den mentala biten av golf är ganska likt motorsport; det krävs samma typ av fokus. Jag lyssnade på Annikas sommarprat och blev väldigt inspirerad av henne och allt hon gjort, hur hon tog klivet in i mansvärlden och tävlade mot dem.

Vad skulle krävas för att få fler kvinnor intresserade av motorsport?

– Folk brukar säga att jag är lite av en pionjär och jag tänker inte så, men det kanske stämmer. Ju mer man visar att det går, desto fler kvinnor kommer kanske våga prova motorsport. Lyckas jag bli stor och göra mig ett namn och det uppmärksammas i media och sociala medier, så kommer nog fler kvinnor att prova på det.

Prins Carl Philip sysslar ju också en del med racing. Har du träffat honom i jobbet någon gång?

– Jag har faktiskt inte gjort det. Vi var på samma tävlingshelg i Knutstorp, men jag har aldrig tävlat mot honom.

Om du hade gjort det – vem tror du skulle vinna?

– Jag (skratt).

Vad har du för tips till andra kvinnor i mansdominerade yrken?

– Man måste ha skinn på näsan, men det är något man bygger upp med tiden – det kan man ju inte bara skaffa sig. Sen är det viktigt att ha stöttepelare att prata med, kvinnliga förebilder som man kan inspireras av. Det är viktigt att försöka hitta likasinnade och peppa varandra.

Namn: Mikaela Åhlin-Kottulinsky
Ålder: 24 år
Bor: Stockholm
Gör: Racingförare i ADAC GT Masters för Audi Sport Racing Academy och STCC för PWR Racing Junior Team, samt förarinstruktör för Audi