Apoteksprodukten är lika bra som dyra klassikern – expertens tips
Hudterapeuten Elvira har hittat en produkt på apoteket som är lika bra som en dyr klassiker.
– Precis lika effektiv på tilltäpptheter och finnar, men för en bråkdel av priset, säger hon i en video på Instagram.
Det allra mesta har ökat i pris de senaste åren på grund av inflation och världsläge, och skönhetsprodukter är inget undantag. Både hudvårdsprodukter och smink har skenat i pris, och stapelvarorna du alltid hade i badrumsskåpet och sminkväskan förr kan numera kännas för dyra.
Ofta finns det bra budgetalternativ när du inte kan eller vill lägga massor av pengar på skönhetsprodukter – budgetmärkena inom både hudvård, hårvård och smink har breddat sina sortiment och utvecklats i kvalitet.
Just billigare hudvård är något som hudvårdsterapeuten Elvira har tagit fasta på i en serie på sin Instagram, där hon har över 23 000 följare. Hon tipsar om produkter som är lika bra, men som kostar mindre än de lyxiga alternativen.
Hyllar produkten från Aco
En klassiker som många har använt länge är BHA-syran från hudvårdsmärket Paula's choice – den har länge varit omhuldad i skönhetskretsar på sociala medier. Men om du inte har utrymme för att lägga ganska många hundralappar på den exfolierande produkten så har Elvira hittat ett bra budgetalternativ från det klassiska apoteksmärket Aco.
– Paula's choice BHA-syra svider i plånboken att köpa nu för tiden. Vilken tur då att vi har Aco's Purify Exfoliant. Båda har två procent BHA-syra, och tycker till och med att de här känns identiska på huden. Aco är precis lika effektiv på tilltäpptheter och finnar, men för en bråkdel av priset, säger hon i en video på Instagram.
Aco Face Purify Exfoliant Toner beskrivs som ett exfolierande ansiktsvatten som tar bort döda hudceller, och utöver BHA-syra innehåller den fem procent PHA och pantemol.
Aino Oxblod, reporter på Femina
Feminas vassa nöjesreporter Aino Oxblod har stenkoll på kändisvärlden, både då och nu. Efter att ha utbildat sig till journalist på Södertörns högskola och ha arbetat på Expressens nöjesredaktion som reporter och biträdande nöjeschef kom hon till Femina 2020, och möter sedan dess kändisarna både på röda mattan och i djupgående personporträtt. Aino har också ett stort skönhetsintresse, och skriver om det senaste inom smink, hudvård och skönhet.