Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

Efter kritiken: Victoria's Secret ställer in modeshowen

22 nov, 2019 
AvNina Nyström
Modeshowen och butik
I 25 år har "änglarna" vandrat ner för catwalken som den "ultimata symbolen" för sexighet. Men änglarna kan inte längre stå emot förändringens vindar – showen läggs ner.
Annons

Att får vara en av ”änglarna” som modellerna kallats, var länge en stor ära i modellvärlden. Men för varje år som gått har underklädesshowen börjat kännas mer och med otidsenlig och företaget har kritiserats hårt för sin brist på icke-normativa kroppar. Bland annat Cosmopolitan och Guardian har beskrivit showen och företaget som sexistiskt och anti-feministiskt – och i dag väljer allt fler modeller att bojkotta märket helt.

Plumpa uttalanden

För ett år sedan uttalade sig Ed Razek, dåvarande marknadschef för Victorias Secrets ägarföretag, mycket plumpt om att transsexuella eller kurviga modeller inte skulle kunna vara med i showen eftersom ”den är en fantasi”. Han jobbar idag inte kvar i företaget.

På senaste verkar företaget ha gjort flera kovändningar för att försöka rädda ryktet. I augusti gick man till exempel plötsligt ut med att den första öppet transsexuella kvinnan skulle fotograferas för deras katalog, brasilianska modellen Valentina Sampaio.

Annons

Vikande siffror

Och nu meddelar underklädesföretaget alltså att man lägger ner den klassiska showen, redan detta år. Förra året hade den tv-sända showen sina sämsta tittarsiffror någonsin, samtidigt som företagets senaste försäljningsrapport visar fortsatt vikande siffror.

– Showen har varit en viktig del i byggandet av det här företagets varumärke, en viktig del av varumärket och en anmärkningsvärd marknadsföring. Nu håller vi på att ta reda på hur vi kan främja varumärkets positionering och bäst nå ut med det till kunderna, säger Stuart Burgdoerfer, finanschef för Victoria’s secrets ägarföretag L Brands, till CNN.

Ifrågasatta omtag

Man har dock inte varit riktigt tydlig med huruvida showen läggs ner för gott eller om man planerar ett omtag till kommande år. Man utger sig nämligen också för att arbeta för en mer inkluderande satsning – en förändring många ifrågasatt och kritiserat, eftersom skillnaden fortfarande är minimal.

Annons

Mitt i allt detta öppnar företaget sin första första skandinaviska flaggskeppsbutik i Gallerian i Stockholm, hela 900 kvadratmeter ska fyllas med underkläder. I samband med offentliggörandet av nyheten gick flera kroppspositiva influencers ut och kritiserade företaget hårt, bland annat Peg Parnevik och Cassandra Klatzkow.

Hur det kommer att gå för den nyöppnade butiken i Sverige återstår att se.

Källa: NY Post 

Bildkälla: TT

Läs mer: 

 

Annons