”Jag får alltid komplimanger när jag bär den här billiga parfymen!”

Jonna Axelsson älskar den här parfymen från Lush
En parfym behöver inte kosta skjortan för att du ska dofta så gott att folk vänder sig om på gatan.
Feminas redaktör Jonna Axelsson har hittat en ny favorit till budgetpris – vars goda vaniljdoft håller hela dagen!
– Man doftar nybakat, vem vill inte dofta så?
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Parfymerna kändisarna bär i höst

Brand logo
Parfymerna kändisarna bär i höst

Alla vill väl dofta gott, oavsett om det är genom en lyxig parfym, en härlig body splash eller bara ett bra schampo och deodorant. Att spruta på sig parfym varje dag har också blivit en kostnadsfråga – numera kostar många av de kända parfymerna över 800 kronor för en liten flaska, och det är inte ovanligt med dofter över tusenlappen.

Men måste en parfym vara dyr för att dofta gott och hålla länge? Nej, faktiskt inte. Feminas redaktör Jonna Axelsson har hittat en doft som uppfyller alla hennes önskemål, utan att den tömmer plånboken: Body spray från Lush i doften Sticky dates.

– Den här sprayen doftar underbart lyxigt vanilj och bäst av allt är att den håller hela dagen, säger Jonna Axelsson.

Parfymen kommer i en charmig sprutflaska som ser ut som en vattenspruta, och beskrivs som ”en sirapssöt karamelldoft” på Lush:s hemsida, och innehåller bensoeharts och sandelträ. 200 ml kostar 395 kronor.

Får komplimanger för doften

Jonna berättar att hon alltid får höra att hon doftar gott när hon bär parfymen – men ingen tror att det är en så billig doftspray som ligger bakom den söta lukten.

– Man doftar nybakat, vem vill inte dofta så? Jag får alltid komplimanger när jag bär denna, folk blir chockade när de hör att det inte är en dyr parfym utan en billig body spray från Lush!

Sticky dates body spray har prisats på Veckorevyn beauty awards 2024, och finns också som duschtvål.

Aino Oxblod, reporter på Femina

Feminas vassa nöjesreporter Aino Oxblod har stenkoll på kändisvärlden, både då och nu. Efter att ha utbildat sig till journalist på Södertörns högskola och ha arbetat på Expressens nöjesredaktion som reporter och biträdande nöjeschef kom hon till Femina 2020, och möter sedan dess kändisarna både på röda mattan och i djupgående personporträtt. Aino har också ett stort skönhetsintresse, och skriver om det senaste inom smink, hudvård och skönhet.