– I Sverige har vi en tradition och kultur präglad av stark integritet och att inte ta mer plats än du behöver. Och även om dofter är osynliga så tar de ju plats, säger Lisa Kjellqvist, vd och grundare av Sniph.

Läs även Så doftade stilikonerna – 5 legendariska kvinnors parfymfavoriter

Själv beskriver hon sig som en ”doftnörd” och kan inte föreställa sig ett liv med bara en parfym. Kännetecknet för svenskars doftvanor är vanligtvis fräscht och fruktigt som toppar listorna.

Men de senaste åren har intresset för mer specifika nischade parfymer växt och fler vågar bära lite starkare dofter. Mycket kan bero på att doftföretagen Byredo, Agonist och Frédéric Malle banat väg, menar Lisa.

–Några känner till och med att livet är för kort för tråkig parfym. Och det håller jag helt med om!

Foto: Emil Angervall

När hon märkte att hennes vänner tyckte det var omständligt att hitta ”sin doft” bland de tusentals parfymer som kommer varje år kände hon att det var hennes plikt att hjälpa dem.

– Sedan vi drog igång för 15 månader sedan har vi åkt runt och plockat ut det bästa från dofthus runtom i världen, och låter våra medlemmar upptäcka dessa dofter varje månad. Snyggt och smidigt paketerat som du enkelt tar med. Dessutom är det ett läckert sätt att skapa en liten doftgarderob och hitta nya favoriter utan att ruinera sig, säger Lisa Kjellqvist.

Sedan i oktober förra året har Sniph avtal med ett 15-tal olika doftmärken, som Heely, svenska Agonist men även Gamine Perfumes som säljs exklusivt hos Sniph i Europa. Det senare har grundats av Melanie Dir, kreativ produktutvecklare vid Laura Mercier, och hennes pappa som är välrenommerad parfymör.

Läs även Nytt härligt franskt doftmärke lanseras i Sverige

Som prenumerant på Sniph väljer du ut en en av sex doftkollektioner som du prenumererar på, och sen kommer det en snyggt pakterad provflaska på posten. På så vis kan man bygga upp en doftgarderob utan att ruinera sig.

– Vi är medvetna om att vi inte kan pricka 100% rätt varje månad. Men vi uppmuntrar alla att ge varje doft mer än det första intrycket. En doft växer ju ofta i takt med att du använder den, och den får nya dimensioner ju fler minnen du skapar med den.

Läs även Dofterna som gör dig piggare

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: