Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

J'adore Dior – klassiska parfymen som fortfarande hyllas efter 25 år

23 nov, 2023 
AvAino Oxblod
FotografTT.
Charlize Theron.

Dior-parfymen J'adore är en riktig modern klassiker – med 25 år på marknaden har den blivit en favorit hos många.
Här är historien om parfymen som fortfarande är en av märkets bästsäljare, som fortsätter vara ständigt aktuell!

Annons
6 Artister som släppt sin egen parfymBrand logo
6 Artister som släppt sin egen parfym

Det var 1999 som Dior först lanserade sin blivande klassiker J'adore Diorparfymen som många förknippar med sydafrikanska skådespelaren Charlize Theron. Det var när hon blev ansiktet utåt för parfymen i början av 2000-talet som parfymen blev en riktig bästsäljare, och började leta sig in bland andra moderna klassiker. Vem minns inte rekamfilmen med Charlize i en glittrande guldklänning?

Parfymen J'adore har noter av jasmin, liljekonvalj, päron och mandarin – en fruktig och blommig doft med en hint av musk. Parfymskaparen Calice Becker strävade efter att skapa en doft som hon föreställer sig att guld doftar, skriver Harper's bazaar.

Sedan parfymen lanserades har J'adore varit en av Diors allra mest populära dofter, och företaget har gjort en uppsjö av varianter på klassikern med den vackra flaskan. 2007 kom J'adore Absolu, och de senaste åren har J’adore Eau de Parfum Infinissime och Parfum d'Eau.

Annons

Nya versionen av J'adore Dior

Sedan parfymikonen Francis Kurkdjian tog över och blev Diors främsta parfymskapare – perfume creation director – 2021, har även han valt att göra en egen spin på J'adore Dior, J'adore Dior l'Or.

– Jag var väldigt nära när originalet blev till 1999. Den skapades i New York och jag arbetade med Canlice vid det tillfället. Den hade kodnamn Diana, eftersom prinsessan Diana ju var väldigt nära modehuset, säger Francis till Harper's Bazaar.

Han bestämde inget med parfymen, men kommunicerade mellan Canlice Becker och Dior, vilket gör att man kan betrakta J'adore som den första parfymen Kurkdjian arbetade med för Dior.

J'adore Dior parfym, Charlize Theron gör reklam.
Charlize Theron har varit ansiktet utåt för J'adore Dior i nästan 20 år.

När han pratar om sin nya version av J'adore Dior konstaterar han att parfymskapande har förändrats de senaste 25 åren.

Annons

– Noterna är detsamma, det är ovanligt med nya noter när man arbetar om en etablerad parfym. Det handlar mer om den slutgiltiga känslan man vill förmedla. Den största skillnaden för mig med den här nya doften är sättet vi har skapat sensualismen och sexigheten i parfymen i dag jämfört med för 25 år sedan. Femininitet i dag är väldigt annorlunda mot hur det var då.

Parfymens flaska har också blivit uppdaterad, men även den behåller originalets känsla.

J'adore är ikonisk på alla sätt, inklusive flaskan. Så jag vill inte ändra för mycket men försöka framhäva vad Dior handlar om.

Annons