Artikeln innehåller reklamlänkar
Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

Skönhetsprodukten alla snackat om sedan 1980-talet – historien bakom

28 aug, 2023 
AvJohanna Lejon
Fotograftt
Trodde du att serum var ett nytillskott i sminkväskan? Tänk om! Femina berättar historien bakom beautyprodukten Estée Lauder Advanced Night Repair, en klassiker med 41 år på nacken.
Annons
Kändisarnas favoritprodukter - Hollywoodstjärnornas tipsBrand logo
Kändisarnas favoritprodukter - Hollywoodstjärnornas tips

Kärt barn har många namn, brukar det ju sägas. Och ja, det stämmer då det kommer till den här skönhetsprodukten. Ibland kallas den vid hela sitt namn men oftast säger de mest inbitna fansen bara ANR, det vill säga en förkortning på Advanced Night Repair, från Estée Lauder.

I dag är serumet ett måste i en skönhets- eller sminkrutin. Men på 1980-talet, då Advanced Night Repair lanserades, såg marknaden annorlunda ut. Då var det ”trestegs”-systemet (rengöring, toning, återfuktning) som gällde. Fram till 1982, vill säga, då ANR kom in på marknaden.

Advanced Night Repair var det första nattserumet någonsin, på marknaden. Om du tror att hyaluronsyra i hudvård är en ny trend, tänk om: Lauder var det första märket som använde detta i sina formulas redan på 1980-talet, och den kunde givetvis hittas i detta serum. En annan sak som Lauder gjorde för första gången var att ha fokus på ”reparation”, istället för ”vård”. Den lilla bruna flaskan innehöll deras revolutionerande ”Night Repair Cellular Recovery Complex”, som hjälper huden att reparera och återhämta sig från effekterna av UV-ljusexponering.

Annons

Stjärnorna som älskar Advanced Night Repair

Mer än 40 år efter lanseringen är serumet fortfarande en bästsäljare och har mängder av fans, både kändisar och branschexperter. Ett av dessa fans är kändisarnas favorit då det kommer till ansiktsbehandlingar, Adeela Crown. Under åren har hon arbetat med kunder som Cate Blanchett och Naomi Campbell – inför både inspelningar och röda mattan-framträdanden.

Crown, som använder ANR regelbundet som en del av sin personliga nattliga hudvård, ”rekommenderar ANR för alla, både män och kvinnor hela spektrumet av hudtyper”. Till Harpers Bazaar säger hon att hon har en fast övertygelse om att ”långsiktigt förebyggande är smartare än ett snabbt botemedel”. Adeela noterar också att kultserumet ibland ”felaktigt antas vara för den mogna åldersgruppen”. Det är alltså inte sant, serumet passar alla åldrar.

En ung Estée Lauder.

”Advanced Night Repair reducerar markant synliga ålderstecken och maximerar hudens naturliga förnyelse under natten, med hjälp av Lauders ChronoluxCB-teknologi. Är också berikad med hyaluronsyra, naturens egen fuktmagnet, som hjälper till att binda fukten i hyn”, skriver Åhléns om produkten (reklamlänk).

Annons

Förutom hos Åhléns finns Advanced Night Repair bland annat att köpa hos Lyko (reklamlänk), Nordic Feel (reklamlänk) och Parfym.se (reklamlänk).

Historien bakom Estée Lauder

Estée Lauder, eller Josephine Esther Mentzer som hon egentligen heter, föddes 1908, I New York.

Estée Lauder, 1990.

Hennes intresse för skönhet väcktes i gymnasiet när hennes ungerska farbror kom för att bo med familjen och skapade sammetslena hudkrämer, först i köket, sedan i ett laboratorium i ett stall på baksidan. Av sin farbror lärde sig Estée inte bara hur man kokar ihop de underbara krämerna utan också hur man applicerar dem på kvinnors ansikten. 1946 startade hon och maken Joseph Lauder officiellt företaget Estée Lauder, och ett år senare fick de sin första stora order: produkter till ett värde av 800 dollar, från Saks Fifth Avenue.

Annons

Estée hade medfödda instinkter för att veta vad kvinnor ville ha och var både en skicklig säljare och marknadsförare. För att lyckas med en försäljning måste man, enligt Estée, röra konsumenten, visa henne resultatet i ansiktet och även förklara produkterna. Ett lyckat drag, som gjorde företaget ledande på marknaden, under många år. Årtionden innan sociala medier blev mainstream, drev Estée mun-till-mun-kampanjer. Hon upprepade ofta mantrat ”Telephone, Telegraph, Tell a Woman” eftersom hon var övertygad att kvinnor som gillade hennes produkter skulle sprida ordet själva, till vänner och bekanta. Estée Lauder gick i pension 1995 och somnade in 2004.

Annons