Trendar: HudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrenderSolskyddParfymtipsGrått hår

Svåråtkomliga parfymen har kallats ”tidlös” – därför är den så poppis

04 jul, 2024 
AvJohanna Lejon
Fotograftt
Med 14 år på nacken är Portrait of a lady en ”ung” parfym. Ändå har den blivit en klassiker. Femina berättar historien bakom doften.
Annons
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymerBrand logo
Feminas läsare: Här är våra favoritparfymer

Det finns gott om dofter som är förknippade med just den tid de släpptes i. Några exempel: Calvin Klein CK One är i huvudsak nittiotal. Daisy av Marc Jacobs och Dolce & Gabbana Light Blue är synonyma med början av 2000-talet. Men, så finns det de där klassiska dofterna. Dofterna som aldrig går ur tiden. En modern doft, men som doftar precis sådär klassiskt och tidlöst är Portrait of a lady.

Historien bakom doften Portrait of a lady

Dess skapare, Frédéric Malle, beskriver Portrait of a lady som en ”gammal värld möter ny värld”-doft. Genom att kombinera den klassiska elegansen av ros med en modern patchouli- och sandelträbas har den behållit sin popularitet i över ett decennium. Och dess fanskara bara fortsätter att växa. Parfymen såg dagens ljus 2010 och ja, den är ganska svåråtkomlig. I Sverige säljs den på NK och på COW parfymeri. Men, trots sin unga ålder och trots att den inte är lätt att hitta, bärs den av mängder av kvinnor.

Annons

Så, dess historia då? Frédéric Malle grundade sitt Editions de Parfums med mer än trettio års erfarenhet. Han är, onekligen, ett namn att räkna med i doftsammanhang. En styrka? Han har ett rikt doftarv. Hans farfar, Serge Heftler-Louiche grundade faktiskt Parfums Christian Dior och var den som lanserade den hyllade favoriten Miss Dior 1974.

För magasinet Harpers Bazaar har Malle berättat att han ser sig som en förläggare medan hans så kallade ”näsor”, de parfymörer han samarbetar med då han tar fram en ny doft, är mer som ”författare”. Så, vem har då ”skrivit” Portrait of a lady? Näsan, eller författaren, bakom doften heter Dominique Ropion. Denne Ropion ligger också bakom dofter som Géranium pour Monsieur, Carnal Flower och Vetiver Extraordinaire.

– Vi har alltid den här galna idén att vi ska uppfinna hjulet på nytt. Jag tänkte att det här kanske var vår chans att skapa en helt ny sort av varm, rund hudliknande parfym, berättar Malle för Harpers.

Annons

– Vi var ganska nöjda i början men sedan gick vi i cirklar, som man ofta gör. Det blev lite generiskt.

Men, med hjälp av gediget arbete och ett stötande och blötande sinsemellan nådde man ändå fram – till sist. Resultatet? En toppnot av turkisk ros (hisnande 400 rosor används för för varje 100 ml-flaska), en bädd av patchouli och ett hjärta av sandelträ. Därtill märks också kryddnejlika, svarta vinbär och hallon i doften.

Så, varför har parfymen då blivit så poppis? Malle tror att det hela beror på just det klassiska och tidlösa i doften. Och att den doftar så elegant. Det hela ger ett självförtroende. På samma sätt som vissa klädesplagg kan göra. Parfymen är helt enkelt lyx på flaska!

– Som jag ser den använder många kvinnor Portrait of a lady som en slags rustning, doften hjälper dem att ta sig igenom dagarna, slår Malle fast.

En känd person som använder doften är Victoria Beckham. Mila Kunis är också ett fan av Frédéric Malles ikoniska dofter.

Annons