Trender och sminkprodukter jag lämnar bakom mig 2026

Sabrina Carpenter använder mycket rouge
Aino Oxblod har som Feminas reporter följt skönhetstrenderna under året som gått.
Här är produkterna, teknikerna och trenderna hon vill lämna bakom sig när hon går in i 2026.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Sminktrenderna alla älskade för några år sedan – men inte nu

Brand logo
Sminktrenderna alla älskade för några år sedan – men inte nu

Som reporter på Femina skriver jag om väldigt många olika ämnen – nöje, nostalgi, kultur, mode och ekonomi. Men också väldigt mycket om skönhet med allt vad det innebär: produkter, tekniker och trender inom både smink, hudvård och hår.

Under året har Y2K-trenden fortsatt vara dominant, och stjärnor som Sabrina Carpenter, Chappell Roan och nu på sista tiden Zara Larsson har blivit sminkförebilder med mycket färg och en lekfull approach.

Nu när vi går in i ett nytt år tittar jag tillbaka på året som gått och kan se några trender och skönhetsbeteenden jag vill lämna i 2025.

”No makeup”-smink

Det kan låta motsägelsefullt när jag nämner supersminkade stjärnor som Sabrina Carpenter och Chappell Roan här ovanför, men trenderna har gått parallellt med varandra. Clean girl-trenden där du skippar foundation och har minimalt med smink är inte min melodi – jag tycker om foundations med mycket täckning som ger mig en jämn bas att jobba med.

Överdrivet mycket rouge

Tro mig, jag är inte den som skippar rouge, det är en av mina favoritprodukter i sminkväg. Men i år har rougeappliceringen nått nya höjder, som jag helt enkelt sällan tycker är det mest smickrande. Alla har sina preferenser, och inom vissa stilar är mycket rouge ett måste, men jag satsar på mer neutral rouge 2026.

Sabrina Carpenter
Sabrina Carpenter har älskat rouge under 2025.Foto: HENRY NICHOLLS

Gloss

Nej, jag vill inte ha tillbaka supermatta liquid lipsticks à la 2016 – men jag har blivit trött på vurmen för läppglans och läppoljor som har rått de senaste åren. Det är snyggt men opraktiskt? Läppglansen kladdar, mat fastnar på läpparna och du måste hela tiden applicera nytt. Jag hoppas att 2026 blir de klassiska läppstiftens år. De är mjuka och bekväma på läpparna, samtidigt som de håller bra.

Köpa smink jag inte behöver

Jag erkänner: Genom åren har jag köpt oerhörda mängder smink. Jag ville ha allt, testa allt som mina favorit-youtubers testade och ha en gedigen samling. Sminkintresset var nytt och allt kändes spännande! Men smink är förbrukningsvara, där produkterna framförallt i flytande- och krämform blir dåliga efter ett tag – det fanns liksom inte en chans att hinna använda upp allt jag köpte. Och hur många olika ögonskuggspaletter kan en person behöva, även om man gillar att leka med färg och form?

Det där har jag nu gått vidare från. Jag vill inte längre köpa smink jag inte behöver utan i stället använda upp produkterna jag har och hitta de där optimala favoriterna jag inte vill vara utan – och helt enkelt skippa resten.

Äta hudvård

En trend som växte sig stor på sociala medier under året var att ”äta hudvård”. Det betyder inte att slurpa i sig nattkrämen, utan att koka gelé som innehåller mycket kollagen, för att just få i sig kollagen som hjälper huden med fukttillförsel och annat. Jag föredrar nog att äta balanserad kost där jag får i mig alla näringsämnen jag behöver med vanlig mat.

Onlineshopping

Sedan pandemins slut är jag otroligt trött på onlineshopping – jag vill klämma och känna på sakerna jag ska köpa. Okej, refiller av hudvård eller hårvård kan jag väl köpa på nätet om det är bättre pris där, men sminkprodukter jag inte testat förut vill jag se i verkligheten innan jag betalar för. Minskad risk för felköp, och dessutom är det mycket mer tillfredsställande att få med sig produkterna hem direkt.

Aino Oxblod, reporter på Femina

Feminas vassa nöjesreporter Aino Oxblod har stenkoll på kändisvärlden, både då och nu. Efter att ha utbildat sig till journalist på Södertörns högskola och ha arbetat på Expressens nöjesredaktion som reporter och biträdande nöjeschef kom hon till Femina 2020, och möter sedan dess kändisarna både på röda mattan och i djupgående personporträtt. Aino har också ett stort skönhetsintresse, och skriver om det senaste inom smink, hudvård och skönhet.