Trendar: FrisyrerHudvårdHårtipsBäst i testSminktipsNageltrender

Hej Annica Forsgren Kjellman - vad pysslar du med nu för tiden?

20 apr, 2022 
Läs om hudguruns nya spännande projekt efter försäljningen av Skincity.
Annons
Säsongens snyggaste jeansBrand logo
Säsongens snyggaste jeans

Som en av grundarna av Skincity har hudterapeuten Annica Forsgren Kjellman blivit en stor profil inom hudvård i Norden. Idag har hon dock lämnat den framgångsrika webbsajten. Hon och maken sålde sin andel till Axel Johnson-koncernen förra året. Det betyder dock inte att hon släppt sitt livsmål att lyfta hudvård till en högre nivå. Så vad pysslar hon med nu för tiden? Vi letade upp Annica för att kolla läget.

annica forsgren kjellman

Du är engagerad i ett nytt spännande hudvårdskoncept som heter Nadara. Vad är det?

Nadara är en plattform på nätet som satsar på hudvård. Här är dock inte fokus Norden. Syftet med Nadara är att förändra synen på hudvård i det som kallas MENA-regionen, dvs Mellanöstern och Nordafrika.

Annons

Varför just den här delen av världen?

För mig är det ett personligt och livslångt engagemang att hjälpa människor till bättre hudhälsa oavsett var de bor. Med Nadara vill vi prata öppet om hud, hudhälsa och hudohälsa. Vi vill förändra synsättet som idag är starkt kopplat till skönhet här. Hudproblem och obalanser tar man främst upp bakom lykta dörrar hos hudläkaren. Med Nadara revolutionerar vi hudvärlden i MENA-regionen genom att erbjuda hjälp av utbildade hudterapeuter till alla, utan kostnad och i en ”öppen” miljö.

Vad skiljer Nadara från traditionella butiker?

I butiker här hittar man framför allt s.k. ”Skin Experts” som endast är utbildade i de märken de säljer. Många har också stort förtroende för apoteken här men det är samma där, personalen är utbildad i varumärkena av varumärkena själva. Ingen är utbildad i hur huden fungerar och vad den behöver. För mig som hudterapeut är detta skrämmande. Kunskapen om huden är det primära för att kunna rekommendera rätt produkter. Avsaknaden av personer med kompetens i kombination med det lite skambelagda att prata öppet om obalanser i huden triggar mig. Efter 22 år som hudterapeut vet jag värdet av att få prata med någon som kan erbjuda rätt hjälp till ens hud oavsett små eller stora obalanser. Det kan vara livsavgörande!

avancerad hudvård som säljs på Nadara
Några av de varumärken man erbjuder på den nya hudvårdssajten.

Vad gör hudvård på nätet så bra?

Långt ifrån alla vågar, kan eller vet hur man kontaktar en hudläkare. Det steget kan kännas stort. Att på ett transparent, avdramatiserat och härligt sätt bjuda in till dialog och utbildning av huden och hudvård är något av det bästa jag vet. Alla har vi något vi vill prata om vad gäller huden. Jag vill också rasera ”murarna” mellan kund och de professionella. I väldigt många fall vågar man inte i ifrågasätta det t ex läkaren säger. Man får preparat utskrivet och gör som man blir tillsagd utan att veta vad som faktiskt orsakade de obalanser jag har, vad det är jag fått utskrivet och hur jag gör för att inte få tillbaka problemen igen. Vi vill bjuda in till dialog, utbilda, informera och diskutera. Vi vill hjälpa människor att lära känna sin hud och få ett bättre ”hudförtroende”.

Annons

Vilka tjänster erbjuder ni?

På Nadara kan man på ett okomplicerat och odramatiskt sätt prata om hud och få professionell hjälp av hudterapeuter. Det är alltid helt kostnadsfri. Vi är den första aktören som erbjuder detta i den här regionen. Till skillnad från hur det är idag så har vi på Nadara en avslappnad approach. Det betyder inte att vi har en avslappnad syn på huden. Tvärtom tar vi hud och hudvård på dödligt allvar. Men vi tycker inte man behöver vara tråkig för det. Vi tror att en mjuk, vänlig och inbjudande approach skapar en miljö där människor vågar fråga och ifrågasätta. Det älskar vi!

Vad är din roll?

Jag och min man är delägare och delgrundare i bolaget. Vi har grundat det tillsammans med 5 underbara personer som bor i regionen och besitter all lokal kompetens. Jag är framför allt engagerad i Nadara som varumärke och dess koncept samt vilka externa varumärken vi ska erbjuda. Men jag lägger mig i allt där jag känner att jag kan tillföra bolaget något. Det kan vara från små detaljer till stora strategiska beslut. Jag vill ge allt jag lärt mig genom åren till bolaget och teamet. Det här är en bransch som sett likadan ut länge. Det ska vi ändra på nu!

liten söt prydnad som följer med varje köp
POME är en liten söt docka inspirerad av det antioxidantrika granatäpplet som är en populär frukt i Mellanöstern. Den symboliserar ungdomlighet, evigt liv och lyster och följer med varje köp från Nadara.

Bästa tips när man ska sätta ihop en ny hudvårdsrutin?

Börja med hudens behov, inte med en produkt. Jag ser ofta att personer kärar ner sig i en produkt de sett i media eller kanske något som en kompis pratat om och därför vill man ha samma. Det kanske är en bra idé men det kan också bli fel. För att veta det måste man börja med att ta reda på vad huden har för behov. Inte att förglömma är också vad man själv vill ha för effekt på sin hud av de produkter man tänker köpa. Om du inte tar reda på dessa två saker är sannolikheten stor att du inte blir nöjd med varken rutin eller produkter. Jag hör också ofta att man vill ha något med en speciell ingrediens. När jag sedan frågar vad vill du ha för effekt på huden stämmer inte ingrediensens effekt överens med önskad effekt på huden.

Annons

Har du några andra spännande projekt på gång?

Ganska många faktiskt, jag gillar att vara aktiv. Jag och min man har bl a investerat i ett spännande bolag inom radiologi som heter Collective Minds och vi har även engagemang i ett bolag som heter Soultech där Whats app-kommunikation är en central del. Sen skapar jag alltid ett antal hudvårdsmärken i min hjärna. Vem vet, något kanske blir verklighet framöver. Rent privat jobbar jag hårt på att lära mig konsten att spela tennis.

Nyfiken på Nadara och vill läsa mer? Du hittar sajten här.

Annons