tips från terapeuten

Målet med terapi är att du ska få verktyg för att kunna hantera utmanande saker som händer i ditt liv – från stress eller relationstrubbel till mildare psykiska problem. Men terapeuten kommer inte bara att ge dig några livsomvälvande råd och tacka för sig. Det mesta av jobbet händer utanför samtalsrummet. De största framstegen kommer när du lär dig att applicera dina lärdomar på livets svängningar.

Ibland kan dock steget för att ta kontakt med en terapeut vara stort. Här delar vi därför elva bevisat effektiva råd från professionella terapeuter. Handfasta strategier som är enkla att ta till sig och kan ge stor effekt. De här råden ska självklart på inget sätt ersätta professionell hjälp, men förhoppningsvis kan de vara en hjälp på vägen.

11 konkreta terapitips att testa:

1. Skriv ner dina tankar

Att ventilera dina tankar – om så bara med dig själv – hjälper dig att hantera din oro och få ut dina frustrationer. Det behöver inte vara avancerat, huvudsaken är att du får ner dina känslor och tankar på ett papper. Detta kan också vara till stor hjälp om du försöker få grepp om mönster i ditt humör och beteende.

2. När du känner dig riktigt stressad och överlastad, försök hitta en positiv vinkel på situationen

Det går inte att helt undvika stress. Men mycket handlar om hur du väljer att se det. Är glaset halvfullt eller halvtomt? Om du exempelvis känner dig stressad på grund av en tuff deadline på jobbet, prova att se det som att stressen hjälper dig att se till att jobbet blir gjort. Positiv stress kan vara motiverande. Se gärna Kelly McGonigals hyllade TedTalk-föreläsning om hur du blir vän med din stress – forskning visar att det kan ha stor inverkan på din hälsa.

Känner du dig stressad över att alla dina helger är uppbokade de närmaste månaderna? Inte en lucka ledig, bara planer så långt ögat når? Förutom det självklara – att försöka säga nej och ducka det som inte känns viktigt för dig – tänk på hur fint det är att du har ett så rikt socialt liv!

Läs även: 9 saker som gör er relation bättre – enligt parterapeuten

3. Planera in dagliga promenader (och ta dem!)

Ibland kan frisk luft göra stor skillnad. Du får en välbehövlig paus från det som tynger dig och motion är ett väl beprövat och bevisat mirakelmedel mot trötthet och depression.

4. Väg upp negativa tankemönster med att hitta positiva synvinklar

Negativa tankar är en del av livet, men om du försöker väga upp dem med positiva synvinklar så blir det en jämnare balans, vilket kommer spilla över på ditt mående. Får du exempelvis ångest över att du låg i sängen till efter lunch, tänk att du faktiskt var extra trött och behövde lite egentid istället för att döma dig själv för hårt.

Läs också: 9 tips för att släppa negativa tankar

5. Gör en lista över ”dina människor”

Gör en lista över de människor som du tycker mest om och litar på, som alltid ställer upp, som du vet att du kan ringa mitt i natten om det är något. Genom att fysiskt lista dem, lindrar du känslan av att vara ensam. Och nästa gång du har det tufft, hör av dig till någon av dem.

6. När du fastnat i en negativ spiral, skriv ner två bra saker

Det kan vara svårt att tänka utanför boxen när det känns jobbigt, så det här är en ganska snabb, men bra och viktig träning i att ändå hitta andra saker att uppskatta i livet.

Tänk på två eller tre saker du är glad över, stolt över eller kanske någon som älskar dig. Det kan förhoppningsvis hjälpa till att lätta på dimmorna av oro och frustration. Tacksamhet är en extra viktig känsla när livet känns överväldigande och jobbigt.

7. Ha en ”ta hand om dig själv”-arsenal

Alla har vi våra egna knep och tröstritualer som får oss att må bättre när vi möter motgångar. Det kan vara ett varmt bad, en film, en zumbaklass eller din favoritbulle. Se till så att du har några av dem inom räckhåll (kanske inte bullen varje gång…) när du behöver ladda om batterierna.

Läs även: 13 små saker du kan göra varje dag för att bli lyckligare

8. Prata tillbaka till din inre röst

Alla har vi en inre röst – och ibland är den inte särskilt snäll, trots att det är man själv som styr den. Lär du din inre röst att vara lugnande, förlåtande och betryggande har du gjort stora vinster för din mentala hälsa. Var lika snäll mot dig själv som du skulle vara mot en vän i samma situation.

9. Fråga dig själv ”och sen då?” när du fastnat i oroliga tankar

Den här frågan sätter igång viktiga tankeprocesser. Det kan kännas skrämmande till en början, men ofta kommer man fram till insikter som är både rimliga, tänkbara och rationella.

Om du exempelvis riskerar att bli av med jobbet kan det kännas väldigt skakande till en början – men om du funderar ett varv till: ”och sen då?” Vad kommer du fram till då?

Förmodligen att du behöver söka ett nytt jobb, kanske börja leva billigare, ta in en inneboende, sälja bilen – vad det än är så känns det mer hanterbart och inte lika skrämmande när du får en överblick över möjliga scenarion – kanske kommer du fram till att det kan vara början på något bra!

Läs också: Så lyckas du med din omstart – experten tipsar

10. Fundera över dina alkoholvanor och om du borde minska dem lite?

Dina alkoholvanor påverkar inte bara din fysiska hälsa, utan också ditt mentala välmående. Ibland kan alkoholen lindra för stunden, men i längden är det ALLTID en dålig idé. Och framförallt om du går igenom en tuff period är det läge att minska på alkoholen.

11. Ha en läggningsrutin

Tillräckligt med sömn är avgörande för ditt välmående, men tyvärr kan det vara svårt att komma till ro när tankarna snurrar eller ångesten gnager. Att skriva av sig är nog det allra bästa och mest hjälpsamma tipset, men även att läsa, meditera eller göra något kreativt kan hjälpa dig att komma ner i varv och skingra tankarna. Skippa surfandet eller tv:n, det har oftast motsatt effekt.

Läs även:

Därför är ilska viktigt för din lycka

Forskare: Vid den här åldern är du som lyckligast

10 vanor lyckliga människor har gemensamt

Källa: Self.com  Bildkälla: IBL

Artikeln publicerades först på MåBra.

Se mer inspirerande innehåll från oss på Femina: