bli av med spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärken är helt ofarlig och går oftast över av sig själv, men det finns en del du kan göra för att undvika det. Till att börja med behöver du kartlägga anledningarna till spänningshuvudvärken.

Här är 8 vanliga orsaker till spänningshuvudvärk:

1. Huvudvärkstabletter

Ironiskt nog kan du få huvudvärk om du tar tabletter med ibuprofen, paracetamol och aspirin mer än en eller två gånger i veckan. Så fort du slutar med tabletterna tar det cirka 10 dagar tills huvudvärken börjar avta.

Läs även: Lider du av migrän? Det kan bero på det här

2.För tung väska

Många av oss tar med en väska som vi fyller med allt vi behöver under dagen. Men visste du att din handväska borde väga mindre än 10 procent av din kroppsvikt?

Har du en för tung väska, som du bär på samma axel varje dag, kommer det förr eller senare leda till att du får värk i nacke och axlar – som i sin tur kan utlösa en spänningshuvudvärk.

Läs även Vårens färgstarka favoritväskor – 7 shoppingtips!

3. För lite mat eller dryck

Försök att äta regelbundet, varva med mellanmål under hela dagen. Skulle du ändå få huvudvärk, drick ett glas vatten med 15-20 minuters mellanrum tills värken försvinner.

Läs även 11 tecken på att du dricker för lite vatten

4. Sömnproblem

Lär dig att varva ner, som att till exempel lägga ifrån dig telefonen efter middagen och läs en bok i stället, ta ett bad, gör lite yoga eller gå en promenad i stället. Se även till så att ditt sovrum har bra persienner eller rullgardiner och att temperaturen är jämn. Om du ändå har svårt att somna kan du testa att försöka somna med 4-7-8–metoden

5. Stress

Det finns flera orsaker till stress, men om du kan varva ner med mindfulness eller meditation kan det hjälpa.

Om du tycker att det är svårt att komma igång, finns det flera appar som du kan ladda ner, till exempel appen Mindfulness eller Calm eller så provar du den här enkla övningen.

Läs även Experten: Så blir du mindre stressad – och mer effektiv!

6. Överansträngda ögon

Om du jobbar på kontor och sitter framför en dator hela dagarna, försök att titta bort från skärmen och fokusera blicken på något lite längre bort.

Kolla även så att du har rätt inställningar på skärmens ljusstyrka och typsnitten. Men om du har regelbunden huvudvärk, boka in en tid för en ögonundersökning.

Läs även 7 bågar som får dig att se bra (ut)!

7. Spända muskler

Tänk efter hur du sitter eller står när du jobbar. Din ryggrad ska vara rak och ländryggen ska ha stöd (om du sitter). Om du sitter mycket under arbetsdagen, ta stretchpauser en gång i timmen. Regelbunden träning kan också hjälpa, som till exempel yoga , här är 6 yogaövningar även nybörjaren kan göra.

8. Skarpt ljus, höga ljud och extrema temperaturer

Omgivningen kan trigga igång huvudvärk hos vissa personer. Om du är en av dem, försök att minimera de miljörelaterade sakerna som kan orsaka besvär. Om det är höga ljus, använd hörlurar eller ögonproppar för att fitrera bort det du upplever som störande.

Om du är hemma kan du skaffa dimmer till dina lampor, om det i stället rör sig om starkt utomhusljus kan du skärma av med en hatt eller ett par solglasögon, kanske någon av dessa 13 snygga solbrillor faller dig i smaken?

Om det är varma eller kalla temperaturer som utlöser huvudvärk, försök att klä dig så att du kan ta av eller på plagg utefter behov, varför inte en härligt mjuk och värmande poncho?

Källa: Woman and Home, 1177

Läs även 

Därför drabbas kvinnor av migrän oftare än män

Migrän kan snart förebyggas – enligt ny studie

Lider du av migrän? Det kan bero på vitaminbrist