Det blåser på toppen. Sju av tio chefer tycker att arbetet är så psykiskt påfrestande att de har svårt att koppla bort det på fritiden. En ny undersökning från Previa visar att ohälsan hos svenska chefer ökat drastiskt de senaste åren – psykisk ohälsa orsakade 2018 fem gånger fler sjukskrivningar bland chefer än under 2014. Försäkringskassans rapport från 2018 visar också på att kvinnors sjukpenningtal nästan är dubbelt så högt som mäns – och kvinnor är fortfarande överrepresenterade bland sjukskrivningar på grund av stressrelaterad psykisk ohälsa.

Det vill Frida Lundh ändra på. I boken Cirkulärt ledarskap (reklamlänk från Adtraction) berättar Frida om sina erfarenheter och lärdomar av att ha varit en hårsmån från en utmattning. Genom boken vill hon hjälpa kvinnor att undvika att gå in i arbetet och ledarrollen på ett sätt som blir ohållbart i längden.

Frida Lundh

Idag är Frida Lundh full av kraft igen. Foto: Gabriel Liljevall

Ta ansvar för ditt eget kretslopp

Bokens titel är en flört med begreppet cirkulär ekonomi, som handlar om att skapa långsiktigt hållbara ekonomiska modeller och affärsmöjligheter där fokus ligger på kretslopp snarare än på att konsumera, slita ut och slänga. Cirkulärt ledarskap handlar om hur man som företagsledare och beslutsfattare håller över tid genom att frikoppla ledarskapet från konstanta uttag från den egna energireserven och i stället etablera ett smart kretslopp där energin kan flöda.

Våren 2017 jonglerade Frida med rollerna som mamma, fru och framgångsrik chef inom mediabranschen. Livet snurrade snabbt. För snabbt. Slitningarna tog ut sin rätt, både privat och i arbetslivet.

– Jag hamnade i ett linjärt ledarskap – med fokus på aktivitet, hastighet, prestation. Problemet med det är att man bara gör mer och mer av samma sak, fast fortare. Den är en både ohållbar och gammaldags syn på prestation.

Stark utåt – svag inombords

Fridas chefsroll innebar också ett tufft och långvarigt arbete med förändringar och omställningar i mediabranschen. För att klara av rollen iklädde hon sig en sorts rustning – som till slut blev för tung att bära. 

– Rustningen gjord mig stark utåt, men innanför så kom jag inte åt min egen styrka. Jag har alltid varit en trygg och stabil människa med mycket kraft och nyfikenhet, men plötsligt blev jag supertrött, vacklade i mitt självförtroende, blev full av självförakt och hade inte längre kontroll.

När Fridas man hotade med skilsmässa var beslutet därför enkelt. Hon sade upp sig. I nio månader var hon helt ledig, och hela hennes livsfilosofi förändrades.

– Det var så skönt med en paus. Äntligen lyssnade jag till mig själv igen. Och det var så mycket som kom till mig när jag gav utrymme för reflektion och återhämtning. Jag hittade tillbaka till mig själv som människa, och fick återuppfinna mig själv som chef.

Idag är hon tillbaka på en ledande position. Med den stora skillnaden att på företaget hon arbetar idag jobbar inga chefer – där jobbar seniora rådgivare som coachar de som är yngre i tjänst. Ett upplyftande ledarskap istället för ett hierarkiskt.

–  Nu känner jag mig stark och har en tilltro till att lösningarna kommer: Bring it on, jag fixar det! Jag har också lärt mig att prioritera och att be om och ta hjälp – och är medveten om vilka saker i mitt liv jag inte kan prioritera bort. Det måste finnas plats för lust, inte bara lön och last. Men jag vill verkligen också förstärka att man inte måste downshifta för att få livet att gå ihop. Det går att ha en jättefin karriär och ändå ha ett liv. Man måste bara se till att jobba på ett hållbart sätt.

Fridas livshacks för att vara en bra karriärskvinna/mamma/partner/vän samtidigt

  • Ta ansvar för dig själv. I ledarrollen är det ett enormt riskbeteende rent affärsmässigt att inte ta ansvar för sig själv. Vad är ditt sätt att fylla på med livsenergi? Ge det utrymme!
  • Ibland behöver man ett annat perspektiv för att få nya infallsvinklar. Våga avsätta en helt obokad halvdag för reflektion, gärna utanför kontoret.
  • Se över dina timmar. Det går att jobba mycket, men inte över tid.
  • Ha integritet. Våga säga nej. Ge uttryck för dina behov.
  • Låt lusten styra. Vad ger energi, vad tar energi? Ta ansvar för det du kan förändra; hur kan dina arbetsuppgifter bli mer motiverande för dig? Kan du och dina kollegor omfördela uppgifter mellan er så att ni får göra mer av det som ni var och en tycker är roligt och är bra på?
  • Välj rätt livskamrat, någon som kan stötta dig och ert livspussel.
  • Definiera ditt ansvar, gör ditt jobb och gör det bra – men gör inte andras.
  • Ha inte en full agenda. Det ingår i ditt arbete som chef att ha tid över att ha tid att lugnt och balanserat hantera saker som uppkommer. Återigen – prestation är inte synonymt med full gas.

Läs också:

Ny studie: Heltidsarbetande mammor är 40 procent mer stressade

Det här kommer du sakna med småbarnsåren

11 illustrationer om att vara småbarnsförälder

Enkla tips på hur du skapar mer kvalitetstid för familjen