På senare år har juice blivit en stjärna i hälsokretsar, färskpressad juice finns att köpa på en behändig portionsflaska och juicebarer finns i de flesta svenska städer.

Trots att de är fullproppade med nyttoämnen för kroppen är juicedrickandet inte en så hälsosam vana, enligt en studie som publicerats i Journal of the American College of Cardiology. För frukten har tappat en viktig ingrediens på vägen till att bli en juice: Fiber.

Fiber behövs i magen för att reglera matsmältningen och de får dig att känna dig mätt längre. Och genom att dricka juicer kommer du inte att känna dig mätt.

Läs även: 9 nyttiga livsmedel som är bra för hälsan

Utan de stora beståndsdelarna i juice består av fruktsocker och vatten. Även om fruktsocker känns som ett naturligare val betyder inte det att det är bättre än raffinerat socker. Kroppen behandlar de båda sockerarterna i princip lika. Men det är skillnad på att dricka fruktjuice och att äta en frukt. När du äter en frukt så bidrar fruktfibrerna till att jämna ut blodsockernivån. När du dricker juice påverkas blodsockret på en gång, vilket på kort sikt leder till blodsockertoppar och -fall, vilket kan leda till att du får hungerskänslor och behöver äta något mer lite senare.

Och om du håller fast vid juicevanan visar en studie att det på lång sikt leda till viktuppgång och typ 2 diabets.

Dessutom är juice lättare att överkonsumera, två glas juice motsvarar ofta fler frukter än vad man vanligtvis hade ätit vid ett och samma tillfälle, vilket innebär att du får i dig mer kalorier och kolhydrater än vad kroppen kan förbränna.

Så ska du dricka juice är grönsaksjuicer ett bättre val eftersom de oftast innehåller mindre socker och kalorier än frukt.

Läs även: 6 vanliga misstag du gör när du vill vara nyttig