blandad godis
1:13

Efter reklamen: TV: Godisätare lever längre – här är anledningen

(1:13)

Ja, du läste rätt: Forskning har visat att godisätare faktiskt lever längre än de som inte äter godis alls. Med hjälp av statistik och ytterligare forskning delar näringsfysiologen Linda Bakkman med sig av sin syn på ämnet i en artikel i Svenska Dagbladet. Här är några av de mest utmärkande punkterna – som talar både för och emot godiskonsumtion.

Test: Hur mycket tant är du baserat på din godissmak?

Näringsfysiologen Linda Bakkman om sockerstatistiken i Sverige

Faktum är att godisätandet i Sverige har minskat sedan början av 2000-talet, men i jämförelse med hur det såg ut på 70- och 80-talet så har siffran ökat med 50 procent. Lägg därtill konsumtionen av socker i kakor och övriga livsmedel, glass och läsk.

Godis innehåller mycket energi och lite näring, och för att täcka vårt näringsbehov utan att få i oss allt för mycket energi får inte intaget av godis och andra ”tomma kalorier” vara för stort. Livsmedelsverket rekommenderar att max tio procent av vårt dagliga intag ska komma från ”tomma kalorier” – WHO anser att gränsen bör gå redan vid fem procent. Vi svenskar ligger någonstans runt 17 procent.

Välkända risker med för mycket socker

Att ett högt sockerintag inte är bra för hälsan och ökar risken för en rad sjukdomar och hälsobekymmer finns det inget tvivel om och det är något de flesta känner till.

I en stor studie där man delat in deltagarna i olika grupper efter hur ofta de åt godis; sällan (tre gånger per månad eller mer sällan), måttliga eller frekventa (tre gånger per vecka eller mer) så fann man att godisätande kunde kopplas till ett högre energiintag, högre sockerintag, högre fettintag och samtidigt ett lägre proteinintag. Inte särskilt förvånande, och det finns många liknande studier.

Vin, ost och choklad är bra för hälsan enligt ny studie

Fördelar med choklad

Att choklad, då framför allt mörk choklad som är rik på antioxidanter, har en lång rad hälsofördelar är något många uppmärksammat med glädje. Men, ett flertal studier har faktiskt också visat (ändå ganska förvånande) ett samband mellan chokladkonsumtion och lägre BMI.

Exempelvis fann man i en studie att personer med ett lägre BMI hade en högre chokladkonsumtion än de med ett högre BMI. Och äldre män som föredrar choklad framför annat godis rapporterades i en finsk studie ha lägre BMI och midjeomfång. De var också mer aktiva och hade bättre upplevd hälsa.

tjej med jättestor chokladkaka

Lagom är bäst…

Men med det sagt är choklad knappast något man rekommenderar i större mängd av hälsoskäl, eftersom det samtidigt innehåller en hel del mindre nyttiga ämnen, som socker och mättat fett.

Längst levde de som åt godis 1–3 gånger i månaden

Ännu mer förvånande är en (gammal) studie gjord av Harvardstudenter som tittade på godiskonsumtion i relation till livslängd. Här fann man faktiskt att godiskonsumtion kan kopplas till längre liv. Analysen justerades för exempelvis rökning som var högre för gruppen som inte åt godis alls.

Längst levde den grupp som konsumerade godis 1–3 gånger per månad. Högre godiskonsumtion kunde inte kopplas till längre förväntad livslängd.

Men även de som åt godis oftare än tre gånger per vecka levde längre än gruppen som helt uteslöt godis. Studien tittade bara på hur ofta man åt godis och inte hur mycket eller vad.

Linda Bakkman avslutar med den kloka slutsatsen att även om vi inte ska äta mycket godis behöver de flesta av oss inte utesluta det helt, och hänvisar till de avslutande raderna i Harvard-studien: ”Som med det mesta i livet tycks måttfullhet vara det bästa”.

Här kan du läsa artikeln i sin helhet, med fler forskningsrön och infallsvinklar.

Foto: TT

Se också: Här är godissorterna vi minns från förr

Mer läsning

Femina