Hösten 2016. Maria Lindberg har precis kommit till en väns föreläsning när alla människor i salen plötsligt börjar prata extremt högt. Det är som att de bara skriker rätt ut. Ljusen upplevs också som betydligt skarpare än vanligt och Maria känner att hon håller på att svimma.

– Jag vet inte vart jag ska ta vägen och vill bara lägga mig ner, men det är för trångt. Och ställer jag mig upp rasar jag i golvet, berättar hon.

I pausen åker Maria hem och beskriver hur hon ”blir som en liten blöt fläck” innanför dörren. Dagen därpå kör hennes man in henne till akuten. Trycket över bröstet är enormt och på vägen dit svimmar Maria flera gånger om.

– På sjukhuset orkar jag inte ens sitta upp. Det är en enorm trötthet som är helt galen.

Där och då förstår Maria. Hon har pressat sig själv alldeles för hårt under en allt för lång tid.

Förlorade hörseln på ena örat

För många är Maria ett bekant ansikte från tv-rutan. Mellan 2009 och 2011 var hon nämligen dansare i TV4:s ”Let’s Dance” och hade under tre säsonger krögaren Carl Jan Granquist, sångaren Rabih Jaber och författaren Björn Ranelid vid sin sida på dansgolvet.

Och även om ”Let’s Dance”-perioden var intensiv kände Maria inte ens sig i närheten av utmattad.

– Det var inte av dansen jag blev sjuk. Den tiden var ju också påfrestande, men det är en väldigt stor skillnad mellan att jobba hårt med hjärnan och jobba hårt med kroppen. När du är aktiv fysiskt sover du bra.

Maria med danspartnern Carl Jan Granqvist 2009.
Foto: Janerik Henriksson/SCANPIX

Efter sin medverkan började Maria istället att arbeta med inköp på ett modeföretag. Under fyra år var arbetspressen hög och hon tog aldrig en ordentlig semester – det fanns helt enkelt ingen som skulle täcka upp arbetet ifall hon var borta.

– Jag blev väldigt trött. Men i det läget fanns inte energin för att förändra något – jag gick in i ett överlevnadsmode. Sista tiden innan jag blev sjuk hade jag yrsel, snubblade, orkade inte stå upp under våra stående möten. Det var verkligen alla varningssignaler, men jag tänkte inte ens på att jag skulle gå till läkaren, berättar hon.

Besöket på akuten förändrade allt och Maria blev sjukskriven. I nästan en månad gjorde hon ingenting annat än att sova, gick mellan sängen och soffan och var så trött hon varken kunde ta in ett samtal, tv-program eller en bok.

– Det var helt tomt i hjärnan. Jag tappade även hörseln på ena örat, men den har jag fått tillbaka nu.

Inte många visste att hon var sjuk

Efter en tid räckte energin till att gå ett varv runt huset. Vid ett tillfälle försökte hon ta sig till matbutiken 200 meter bort från hemmet, men där tog det stopp. Hennes man fick hämta henne med bilen och köra vägen tillbaka.

– Jag var vältränad och stark. Jag tänkte: ”Varför orkar inte jag när alla andra orkar?”. Men jag hade ju jobbat galet hårt. Jag fick alldeles för lite återhämtning. Egentligen var det inte stress jag blev sjuk av, utan bristen på återhämtning.

Foto: Lina Olofsson

Efter tre månaders sjukskrivning försökte hon återvända till jobbet, men rasade snart ihop igen. Maria blev då sjukskriven igen, men kunde så småningom trappa upp arbetstiden.

Under den här perioden var det inte många i Marias sociala umgängeskrets som visste om att hon var sjuk.

– Man stänger in sig själv för man orkar inte träffa någon. Jag ville inte prata om att jag var sjuk, för jag hade ju nog med det ändå. Vårt samhälle är ju väldigt prestationsinriktat, det kändes som att jag var svag. Men egentligen hade jag ju bara varit för stark för mitt eget bästa.

Nådde en vändpunkt

Först sommaren 2018, nästan två år efter besöket på akuten, började Maria känna sig som sig själv igen.

Men hon hade insett att det var dags att göra stora förändringar i sitt liv.

– Det var väldigt ångestfyllt i början, att överhuvudtaget acceptera att jag var sjuk. Jag ville inte ha den identiteten, det är så långt ifrån den jag är. Jag ville bara att allt skulle vara som vanligt, men det blev det ju inte, säger hon.

– Man måste förändra för att bli frisk – det går inte att gå tillbaka till samma väg som ledde in till väggen.

Vändpunkten kom en kväll då hon var ensam hemma och en plötslig lättnad kom över henne.

– Jag kände en enorm våg av tacksamhet. Jag har ben och jag kommer att kunna dansa igen, jag kommer inte att dö. Jag har min familj, min man och mina barn. Det blev en drivkraft, att fokusera på allt som var bra och inte på vad jag hade förlorat.

”Stress sätter sig i kroppen”

Martia bestämde sig för att studera till stresscoach för att ge vidare av sina erfarenheter och arbeta för hälsa och välmående. Idag är hon färdigutbildad stresscoach och håller i både individuella samtal och gruppövningar.

– Jag vände något väldigt tufft och jobbigt till något positivt. Min utmattning är en erfarenhet som jag nu har nytta av i mitt arbete. Hälsa ger så otroligt mycket, att kunna hjälpa människor. Jag vill förmedla allt jag har. Det ger mig mer mening än att jobba som inköpare, även om det också var roligt.

Maria upplever att destruktiva tankar ofta är något som kan verka stressande för människor i vårt samhälle. Tankar om att inte vara tillräcklig, känslan av att inte hinna med allt det där man känner att man ”borde” göra. Enligt Maria kan mental stress i sin tur leda till fysiska symptom som magbesvär, huvudvärk och sömnproblem.

– Att stress får så mycket följder både på fysisk och psykisk hälsa är något många inte tänker på. Mitt arbete går mycket ut på hur man kan förhålla sig till sina tankar – hur man lägger sina prioriteringar och vad som är värdefullt på riktigt.

 

 

Marias bästa tips för att motverka oro och behålla lugnet:

  • Andas lugnt – en lugn andning ger signaler till kroppen att den är trygg och stresshormonerna går ner.
  • Lyssna in kroppen som hela tiden skickar signaler till oss. Lyssna på vad den vill berätta.
  • Betrakta tankar om katastrof som historier hjärnan hittar på – du vet inte vad som händer i framtiden.
  • Fokusera på vad som är viktigt på riktigt i livet.
  • Försök vara närvarande i nuet.
  • Känn tacksamhet över det du har.
  • Acceptera det som är – vi kan inte kontrollera allt.
  • Rörelse släpper stress ur kroppen.
  • Vistas ute i naturen
  • Se till att sova ordentligt.
  • Visa omtanke för medmänniskor.
  • Självmedkänsla. Ge dig själv extra mycket omtanke. Du är bra nog.