I en vardag fylld av buller och ljud kan det vara svårt att hitta tystnad och lugn. Många jobbar i öppna kontorslandskap med ständiga bakgrundsljud från kolleger och på fritiden fylls öronen med musik, podcasts, tv, radio och prat med vänner och familj.

Läs även Därför blir du mer stressad i ett kontorslandskap

Allt ljud som omgärdar oss kan ha en negativ effekt på vår hälsa, visar forskning. Buller och ljud kan bland annat leda till högt blodtryck, sämre hörsel och ökade stressnivåer. Tystnad däremot, kan ha motsatt effekt. Nedan följer tre hälsofördelar med att ta en tyst minut då och då.

1. Tystnad lindrar stress

Ljud kan skapa stress, medan tystnad kan lindra den. Enligt en studie från 2006 kan tystnad lindra såväl stress och spänningar i kroppen. Två minuters tystnad visade sig vara mer avslappnande än att lyssna på lugnande musik, när forskarna mätte förändringar i blodtryck och blodcirkulation i hjärnan hos deltagarna i studien.

2.Tystnad hjälper hjärnan att återställa sig

Alla intryck och ljud i vardagen anstränger hjärnans prefrontala cortex som bland annat styr problemlösning och beslutsfattning, vilket kan göra oss trötta och ofokuserade. När vi är i tystnad kan hjärnan återställa sig och ladda batterierna.

3. Tystnad hjälper hjärnan att komma i standardläge

Hjärnan beskrivs vara i standardläge när den inte fokuserar på en uppgift utan låter dagdrömmar och tankar strömma fritt, vilket är lättare utan ljud och buller runtomkring oss. Standardläget hjälper människor att vara empatiska, mer kreativa och reflektera över sitt eget liv och sina upplevelser.

Källor: Huffington Post, Medical Daily, Lifehack

Foto från filmen WILD med Reese Witherspoon i huvudrollen/IBL 

Artikeln publicerades först på MåBra.

Läs även Så ska du träna för att få en starkare hjärna