Trendar: SjälvkänslaPsykisk ohälsaKärlekRelationsrådVänskap

Skolkuratorer har tre minuter med varje elev – Hallengrens svar

08 jul, 2022 
AvAino Oxblod
FotografOlov Karlsson, TT.
En kurator som har hand om 1000 elever har i snitt tid för tre minuter per elev, något som gör att många riskerar att hamna mellan stolarna.
Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg, grundare av Ångestpodden lyfter problemet i en ny undersökning – och ställer socialminister Lena Hallengren till svars.
– I grund och botten menar vi att det ska vara efter behov, säger Lena Hallengren.
Annons
Ångestpodden möter Lena Hallengren – om kampanjen 3 minuter i veckanBrand logo
Ångestpodden möter Lena Hallengren – om kampanjen 3 minuter i veckan

Alla elever i grundskolan och gymnasiet ska ha rätt till en fungerande elevhälsa, med tillgång till kurator att prata med om man mår dåligt. Men i praktiken fungerar det inte så.

En ny undersökning, som tagits fram på initiativ av Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg, som driver populära podcasten Ångestpodden, visar att en kurator som har ansvar för 1000 elever bara har tid för i snitt tre minuter i veckan med varje elev. Det gör att kuratorerna inte kan arbeta förebyggande, och att många elever riskerar att falla mellan stolarna.

Ångestpodden-grundarna står nu bakom initiativet 3 minuter, där det gjorts enkäter med svenska elever i olika åldrar, för att visa vilka problem det finns med elevhälsan. 64 procent av de som svarat går i gymnasiet och 20 procent i högstadiet.

Annons

”Skolan och elevhälsan kan på riktigt rädda liv. Det är jag ett exempel på. Men inte på tre minuter”, skriver en elev som kommentar i enkäten.

”Inte rimligt. Jag skulle boka tid och eftersom jag gick en högpresterande skola var det många som mådde dåligt. Jag fick ELVA veckors väntetid”, skriver en annan person om sina erfarenheter.

Lena Hallengrens svar: ”Efter behov”

I samband med kampanjen har Ida och Sofie nu träffat svenska socialministern Lena Hallengren för att ställa henne till svars och kräva bättring. I kampanjen vill de driva igenom att det ska finnas ett maxtak för hur många elever en kurator får ha ansvar för, något Lena Hallengren menar att det finns problem med.

– Maxtak har vi inget emot, men det är svårt när man sätter de där taken, ”man får inte ha fler än så här”, då kan de också uppfatta det som ”så här många får vi ha”. Och då blir man inte så ambitiös och så försöker man inte ha så många som det krävs. I grund och botten menar vi att det ska vara efter behov, säger hon.

Se hela intervjun med Lena Hallengren i klippet ovan!

Annons