1. Varierande blodsockernivåer

Toppar och dalar i blodsockernivåerna kan ligga bakom ett återkommande sötsug.

– När dina blodsockernivåer går ner, så vill din kropp få upp blodsockret igen, så den kommer bli sugen på mer mat, säger dietisten Ayat Sleymann.

Mat med mycket socker och kolhydrater absorberas snabbare av kroppen än annan mat, och gör att blodsockernivåerna går i taket, för att sedan dala lika snabbt igen. För att undvika en bergochdalbana i blodsockret kan man äta mer protein och fiberrik mat, som tar längre tid för kroppen att bryta ner, och därför ger mer balanserade blodsockernivåer, säger Ayat Sleymann.

2. Magnesiumbrist

Magnesium är en mineral som kroppen behöver för att ta upp protein, hålla blodsockret på en jämn nivå, producera energi och många andra viktiga funktioner.

– När man har brist på magnesium så har blodet svårt att frakta energin till cellerna, vilket gör att man känner sig trött och blir sötsugen, säger Ayat Sleymann.

Utöver att hjälpa till med sötsuget gör en bra magnesiumnivå i kroppen också att man sover bättre.

Misstänker du att du har magnesiumbrist kan du ta hjälp av din husläkare.

3. Uttorkning

Vi förknippar ofta uttorkning eller vätskebrist med muntorrhet, huvudvärk eller mörk urin, men faktum är att ett starkt sötsug kan vara ett tecken på vätskebrist.

– Ofta misstolkar vi våra törstsignaler som att vi är hungriga, säger Ayat Sleymann.

Det är därför viktigt att få i sig ordentligt med vätska varje dag, helst i form av vatten, örtte eller vätskor som är rika på elektrolyter.

Källa: Mindbodygreen

Läs mer:

Kakan Hermansson inlagd på sjukhus – egna orden om plötsliga insjuknandet

Sofia Rågenklint tillbaka i SVT efter tuffa kollapsen

Därför ska du inte dricka direkt ur burken

Mer läsning

Femina