”Starka, självständiga kvinnor som peppar och lyfter andra kvinnor, kvinnor som bryr sig om varandra och är inkluderande. Dessa kvinnor klär sig, rör sig, uttrycker sig och uppför sig precis som de själva vill. Dessa kvinnor gör inget mot sin vilja.”

Så skriver en representant för Caia Cosmetics i ett yttrande till Reklamombudsmannen, enligt Aftonbladet. Yttrandet gäller en reklamfilm för sminkmärkets nya läppstift, som anmälts av organisationen Sveriges kvinnolobby.

I videon, som tidigare publicerats på Facebook, ses hur en kvinna häller mjölk på sin kropp, och en annan som slickar på en godisklubba. Nu har marknadsföringen fällts som könsdiskriminerande av Reklamombudsmannen:

”Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba. Intrycket av kvinnorna som sexobjekt förstärks av att den manliga sångaren under sekvenserna upprepat sjunger texten ‘Give me that'”, skriver RO i sitt beslut och fortsätter: 

”Framställningen av kvinnorna saknar koppling till de sminkprodukter som marknadsförs. Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.”

Caia Cosmetics fälls för tredje gången av Reklamombudsmannen

Bakom Caia Cosmetics står influencern Bianca Ingrosso, som rönt stora framgångar med sminkmärket sedan lanseringen förra året. I våras rapporterade sajten Breakit att Caia Cosmetics sålt varor för minst 20 miljoner kronor, men den senaste tiden har succén överskuggats av betydligt mer negativa tongångar.

Det här är nämligen inte första gången som märket fälls för könsdiskriminerande reklam, utan den tredje på väldigt kort tid. I början av november fälldes två andra annonser från Caia Cosmetics, även de anmälda av Sveriges kvinnolobby.

I det ärendet, som också gällde marknadsföring för läppstift, sågs bland annat hur en kvinna åt en godisrem på knä med särade ben:

”Att sälja smink med en ung kvinnas kropp som objektifi­er­as och sexualiseras kan endast beskrivas med att vara könsdiskriminerande och sexistiskt”, skrev organisationen då i sin anmälan.

En bild på Bianca Ingrosso, som lanserade sminkmärket Caia Cosmetics i november 2018.

Bianca Ingrosso lanserade sminkmärket Caia Cosmetics i november 2018.

”Jag är så trött på tredje vågens feminism”

I ett inlägg på Instagramkontot Kvinnolobbyn tycker nu många följare att RO fattat helt rätt beslut gällande reklamfilmen:

”Vi kämpar på ett håll för att unga inte ska exponeras för sexuella stereotyper från för tidig ålder och så ser man sånt här på ett annat håll från en kvinna som är stor förebild för många unga. Jag vet att hon varken har valt målgrupp eller att vara förebild men vad sänder detta för budskap till de tjejer (för det är främst tjejer) som ser reklamen/köper produkterna? Bra att man agerat” lyder en kommentar.

”Jag är så trött på tredje vågens feminism. Den känns mest som en backlash mot riktig feminism”, menar en annan följare.

Läs mer om fällningen på Instagramkontot Reklamera (som drivs av Sveriges kvinnolobby):

Läs mer:

Är Caia Cosmetics nya parfym för lik Stora Skuggan?

Här visar Bianca Ingrosso upp det misslyckade skönhetsingreppet

Bianca Ingrosso: ”Då kommer jag lägga av med Youtube”

Foto: Olle Sporrong/EXP//Erik Simander//TT