Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Kajsa Grytts hyllning till punken: ”Varit avgörande”

04 jan, 2023 
AvEbba S. Dahlman
FotografKENNETH THORÉN, Charlotte Brunzell/TT
Kajsa Grytt är en av få svenska artister som kan gå under epitetet punkdrottning.
I en krönika från 2013 reflekterar hon över vad punken har betytt för henne genom åren – och vad framlidna modeikonen Vivienne Westwood har betytt för punken!
Annons
Hårresande frisyrer vi aldrig glömmer - men som vi önskar att vi gjordeBrand logo
Hårresande frisyrer vi aldrig glömmer - men som vi önskar att vi gjorde

Det var på 70- och 80-talet som punkens vindar blåste allra starkast i världen. Precis som många andra subkulturer som växte fram på den här tiden, och som hade rötter i musiken, byggde punkkulturen på en revolt mot samhället.

Förra veckan, den 29 december 2022, gick modeikonen Vivienne Westwood ur tiden. I en krönika publicerad i tidningen Damernas värld år 2013 berättar Sveriges punkdrottning Kajsa Grytt om dennes betydelse för kulturen.

”Men för mitt personliga liv har punken varit avgörande. Jag hade inte hittat styrkan att gå upp på scenen om det inte var för den, för dem”, skriver hon.

Annons

Vivenne Westwoods betydelse för punken

Grytt skriver att punken är en fredlig subkultur, som fick ett rykte av att vara farlig, eftersom signalementen ofta var förenliga med aggressivitet och våldsfetischer.

När någon talar om att ”vara punkig” går tankarna ofta direkt till svart, trasigt, dragkedjan, skotskrutan, kaosiga prints, säkerhetsnål, bondage, hundhalsband eller nitar. Sådant som signalerar anarkism, uppror och stolthet.

”Vivienne Westwood definierar i en intervju punken som en undersökning av om rock'n'roll kan leva upp till det uppror som det säger sig vara”, skriver Kajsa.

Klädedesignern och hennes partner Malcolm McLaren hade en klädbutik vid namn Let it rock som de, år 1975, ändrade namn på eftersom det var nödvändigt att starta en ny revolterande ungdomstrend som tog ett upproriskt avstånd från rocken.

Annons

Klädbutiken fick namnet Sex. Här såldes ”fetischkläder, egendesignat à la bondage och T-shirts med tryck av söndertrasade, chockerande arga, bilder och ord”.

Vivienne Westwood (längst till höger i bild) visar upp klädbutiken Sex på Kings Road, London, efter det historiska namn- och imagebytet.
Vivienne Westwood (längst till höger i bild) visar upp klädbutiken Sex på Kings Road, London, efter det historiska namn- och imagebytet.

I dag vet vi att Viviennes designarv och uttryck hade en enorm betydelse för punkens överlevnad. Under hennes sista år i livet var hon aktiv både som designer och politisk lobbyist.

”Hon talar om att vara punkare, att gå all in, vilket är något helt annat än att vara ’punkig’. Det kostar, och en subkultur har sällan varit mer hatad och blivit så sönderslagen, sin fredlighet till trots”, skriver Grytt om Westwood och fortsätter att reflektera över vad det betyder att vara all in.

Annons

”En punkare ’ser ut’ och låter, hen är vanligtvis inte farlig på något annat sätt än vad hen uttrycker. Hotet finns i betraktarens öga. Någon har sagt att punken är historiens första massmasochism.”

År 2015 var Vievienne Westwood (till vänster i bild) en stark röst i demonstrationen The People's March for Climate Justice and Jobs, i London.
År 2015 var Vievienne Westwood (till vänster i bild) en stark röst i demonstrationen The People's March for Climate Justice and Jobs, i London.

Kajsa Grytt om punkens dragningskraft – och mörka baksida

Vad hade Kajsa Grytt då själv för relation till punken? I sin krönika skriver hon hur hon greps av kulturens förföriska förskönande av att uttrycka raseri med total avsaknad för samhällets auktoritet, redan som 15-åring efter att ha sett en bild föreställande en flicka. Flickan på en ikonisk bild tagen av Bernt Claesson, stod i publikhavet på Gröna lund när brittiska rockbandet The Clash var i Sverige år 1977. Hon har en säkerhetsnål tryggt genom kinden.

Annons
Bilden som drabbade Kajsa så i tonåren har sedan dess publicerats i boken Bilder som förändrat Sverige.
Bilden som drabbade Kajsa så i tonåren har sedan dess publicerats i boken Bilder som förändrat Sverige.

Därefter växte både Grytts kärlek för punken och punkens framfart i Sverige.

”Det som till en början såg ut som en trend för lättförförda exhibitionister utvecklades. Det slet sig loss ifrån sin kommersiella form och tog sig ner på gatorna”, förklarar hon.

Det var ungefär här som de fyra vännerna Nike Merkelius, Liten Falkeholm, Kajsa Grytt och Malena Jönsson bestämde sig för att starta band; Tant strul. Alla gjorde det. Punken var enorm i Sverige.

Annons
Kajsa Grytt (tredje från vänster) och övriga medlemmar i punkbandet Tant strul år 1983.
Kajsa Grytt (tredje från vänster) och övriga medlemmar i punkbandet Tant strul år 1983.

”Jag sökte mig från mitt nerrökta flummargäng till den där arga och självsäkra kreativiteten, gick på konserter, övade på elgitarren och var med i ett band. Men jag skulle aldrig kalla mig punkare. Jag gick inte all in, åkte inte på stryk i köpcentret som min vän Nike. Jag simmade inte i det syrabadet, jag doppade bara tårna”, skriver Kajsa avslutningsvis och menar på att hon fogade sig efter samhället tillräckligt mycket för att aldrig bli en ”riktig punkare”.

Annons

Kajsa vältrar sig fortfarande i det fantastiska modet som punken gav liv till, men av respekt för ”riktiga punkare”, kallar hon sig inte för det.

År 2019 delade Kajsa Grytt ut pris på Grammisgalan.
År 2019 delade Kajsa Grytt ut pris på Grammisgalan.

Vill du få en regelbunden dos av inspiration?

Vi ser till att du alltid har full koll på de senaste modetrenderna och skönhetstipsen samt kulturvärlden. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten.

Annons