Trendar: NostalgiI rampljusetMin aborträttLivsstilLivsberättelserMitt liv

Rebecca Stellas ursäkt till icke-vita efter kritiserade sminkuttalandet

24 nov, 2020 
AvSaga Pettersson
Fotograftt
Rebecca Stellas ursäkt till icke-vita efter kritiserade sminkuttalandet
Rebecca Stella svarade på frågan om varför hennes sminkmärke enbart har ljusa färger i sitt sortiment av concealers, och hennes svar möter nu massor av kritik.
Annons
Det visste du inte om Rebecca StellaBrand logo
Det visste du inte om Rebecca Stella

När tv-programledaren och influencern Rebecca Stella skulle göra reklam för sitt sminkmärke i en Instagram story härom dagen uttalade hon sig på ett sätt som nu kritiserats hårt. Efter att en följare undrat om varför hon bara säljer ljusa concealers svarade Rebecca Stella:

— Det här kanske ingen säger till er men sanningen är att mörka färger säljer typ knappt.

Kritiken mot Rebecca Stella efter uttalandet

Uttalandet har väckt många reaktioner och mött en enorm kritik. En av dem som reagerade var Samira Ismail, som i en TikTok som blivit mycket uppmärksammad, påpekade att svarta kvinnor konsumerar mer smink än vita.

Enligt en amerikansk studie från 2019, lägger svarta kvinnor 86 % mer pengar än andra grupper på just smink, något som Instagram-kontot TNKVRT lyfter. Kontot lyfter även att icke-vita konsumenter exponeras av mer giftiga kemikalier än vita när det gäller smink, det på grund av att smink som skapas för icke-vita inte görs med samma kvalité.

Annons

Rebecca Stellas ursäkt: ”Jag ångrar mig”

Efter kritikstormen har Rebecca Stella nu gått ut och bett om ursäkt.

”Jag ber om ursäkt för min klumpiga och ogenomtänkta kommentar i Instagram stories härom dagen om vårt sortiment av concealers. Många har reagerat på att vi bara har tre färger och saknar mörka toner och på sättet jag uttryckte mig på när frågan kom på tal”, skriver Rebecca Stella i ett inlägg på Instagram, och fortsätter:

”Jag ångrar mig att jag uttryckte mig på det sättet och är ledsen för att ha gjort människor upprörda och besvikna. Jag förstår att jag har ett ansvar och en makt och vill använda min position till att inkludera i stället för tvärt om”.

Hon ber där efter om feedback, både kring marknadsföring och produkter. Hon förklarar att de om ett par veckor kommer att lansera nya foundations med ett större utbud av färger, något som ska ha varit planerat sedan tidigare.

LÄS MER:

Annons