Trendar: Nostalgi Vårmode Livsberättelser Tips på weekendresor Se alla videos om skönhet Let's Dance Intervju med Anette Alsing Femina Plus Feminas historia

Älskade klassikern från IKEA – därför gick den i graven

09 maj, 2025
Fotograftt
I över 70 år var den en älskad klassiker från IKEA. Men 2021 var det tack och adjö för IKEA-katalogen (i alla fall på papper!).
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
5 billiga sätt att göra om i hemmetBrand logo
5 billiga sätt att göra om i hemmet

”Ingen reklam tack – men gärna IKEA-katalogen”. Ja, nog är vi många som minns dessa skyltar på dörrar, brevlådor och brevinkast. Men, från 2021 är dessa märkningar inte nödvändiga. Numera är IKEA-katalogen nämligen ett minne blott.

Men, hur kommer det sig att denna katalog blev så omåttligt populär? Femina vet.

Den första IKEA-katalogen såg dagens ljus hösten 1950.

Annons

– IKEA startade som postorderverksamhet och de första katalogerna speglar detta. Då handlade det främst om att presentera produkter som gick att köpa, berättar Anna Sandberg Falk, utställningskurator på IKEA Museum i Älmhult i en artikel på IKEAs sajt.

Men, snart innehöll katalogen mer inspiration – och hemmiljöer.

– På 1960-talet började reklamaren Brita Lang arbeta med Ingvar Kamprad, berättar Anna.

Hon fortsätter:

– Brita skapade levande, inbjudande rumsmiljöer och beskrev produkterna på ett sätt som gjorde att katalogen mer kom att handla om heminredning än om att bara visa upp saker som gick att köpa.

IKEA-katalogen – en supersuccé

Att kunna inspireras – och samtidigt köpa just inspirationen som man sett på bild – blev ett framgångsrecept. Katalogen blev ett unikt skyltfönster – som människor älskade. Katalogens upplaga växte, från år till år. Som mest trycktes katalogen från IKEA i makalösa 220 miljoner exemplar. Den gjordes dessutom i olika versioner (69!), för olika marknader (50!) och på olika språk (32!).

Annons

Men, trots att den lästes av miljoner, och inspirerade minst lika många, så upprörde den också en hel del människor.

Katalogen från 1992 fick till exempel en hel del ris. Omslaget pryddes av mahognyfärgade möbler, mässingsdetaljer och två superblommiga soffor.

– Vi blev anklagade i medierna för att ha svikit våra rötter och flörta med en kontinental inredningsstil. I den roll jag hade då fick jag ta emot många arga samtal vilket jag då var totalt oförberedd på. Men kritiken fick faktiskt IKEA att vakna – man fick rätta till sig och göra förändringar i sortimentet, minns Lena Simonsson Berge, tidigare chef för kommunikation och varumärkesidentitet på IKEA.

Annons

Så, till sist, varför lades katalogen då ned? Miljöpåverkan var en faktor. En annan var den pågående pandemin, som gjorde distributionen svår och därmed påskyndade utvecklingen från katalog till inspiration online.

Psst! Visst vet du att alla IKEA-kataloger finns att se på nätet? Här!

Annons