Jennie Walldén: ”Viktigt att ha roligt ihop”

06 mar, 2024 
AvAino Oxblod
FotografTT.
Jennie Walldén.
Efter vinsten i Sveriges mästerkock har Jennie Walldén inte bara lyckats bli en av de största matprofilerna på sociala medier – hon driver också restaurang.
Femina checkar läget och livet med hyllade kocken Jennie Walldén!
Annons
5 kändisar som startade sina karriärer i dokusåporBrand logo
5 kändisar som startade sina karriärer i dokusåpor

Sinnesstämning

– Den är på topp, jag är oftast ganska glad.

Kärlekslivet

– Det är fint, efter 19 år ihop. Det är viktigt att ha roligt ihop, ha tillit och ge varandra frihet. Vi jobbar båda med våra familjeföretag, men är fokuserade på olika områden – jag jobbar medialt och med marknadsföring hemifrån, medan han har med det operativa och sitter på restaurangen och jobbar. Det fungerar väldigt bra.

Ekonomin

– Den tuffar på, det går in och det går ut pengar. Jag har tre olika företag som jag jobbar med och alla är av olika slag. När det gäller restaurangen Namu, som är mest konkret, så öppnar man inte en restaurang för att det är en dans på rosor. En kompis till mig sa ”min dröm är att tjäna pengar när jag sover”, och att ha en restaurang är ungefär raka motsatsen till det. Det är väldigt intensivt och här och nu, och det är det som gör det glädjefullt. Senaste tillskottet är mitt varumärke UMA, och det ger också en massa livsglädje!

Annons

Stilen

– Den är inte lika uppdaterad som när jag var yngre, då var jag otroligt modeintresserad. Nu tänker jag mer hållbart, köper mer kvalitet och mer sällan. Förr jobbade jag också på kontor där man var ganska uppklädd varje dag, medan jag nu kan klä mig precis som jag vill. Vissa dagar kan man slasa runt i myskläder på hemmakontoret, och ibland klär jag upp mig till tänderna för att gå på möten. Den kontrasten är väldigt skön att få, efter att ha trippat runt i högklackat i 10 år.

Framtidsplanerna

– De är många! Jag håller på med en ny kokbok som kommer i höst, den kommer vara ganska annorlunda från mina tidigare. Sen kommer mitt matvarumärke UMA expandera på ett väldigt spännande och gott sätt. Mitt mission är att fortsätta få fler svenskar att laga och äta fräsch asiatisk mat hemma.

Sveriges Mästerkock VIP - se alla deltagareBrand logo
Sveriges Mästerkock VIP - se alla deltagare
Annons