Skönhetsidealen får unga tjejer att må dåligt – kan inte gå utan smink

13 mar, 2024 
AvFelicia Güven
FotografKicks/tt
Kicks VD Carola Lundell om samarbetet med Tjejzonen.

Skönhetskedjan Kicks har tillsammans med stödorganisationen Tjejzonen tagit fram en rapport om skönhetsidealens effekt på unga tjejer och den negativa press de känner kring rådande ideal.
I en intervju med Femina berättar Kicks vd Carola Lundell varför hon anser att det är viktigt att belysa det här problemet.
– Skönhet ska inte definieras av någon annan än dig.

Annons
5 saker du bör göra för din psykiska hälsaBrand logo
5 saker du bör göra för din psykiska hälsa

Unga tjejer påverkas negativt av de rådande skönhetsidealen som möter dem varje dag, bland annat via sociala medier, enligt den nya rapporten. Många av dem känner press på att sminka sig innan de lämnar hemmet och allt fler tjejer är missnöjda med sina utseenden. Känslor som i sin tur påverkar unga tjejers psykiska hälsa.

Att motverka osunda och orealistiska skönhetsideal är viktigt för både Kicks och Tjejzonen, vilket är anledningen till att de gått ihop för att ta fram denna gemensamma undersökning och rapport.

– Jag tror väldigt mycket på att belysa frågan och problematiken kring psykisk ohälsa för att genomföra en förändring, säger Carola Lundell, vd på Kicks, till Femina.

Unga tjejer känner negativ press och är inte nöjda med sina egna utseenden.
Kicks och Tjejzonen har samarbetat sedan 2016 med målet att den psykiska hälsan
ska förbättras hos unga tjejer.
Foto: TT

Osminkade på offentliga platser

I Kicks och Tjejzonens rapport framgår det att de flesta kvinnorna mellan 16 och 24 år känner sig obekväma med att visa sig utan smink på offentliga platser så som restauranger, jobb och skola. 43% av de tillfrågade unga tjejerna i undersökningen uppger att de helt enkelt inte känner sig bekväma med att visa sig osminkade. 92% av kvinnorna mellan 16 och 29 säger att de känner negativ press på grund av skönhetsidealen.

Annons

– Jag tycker att det är sorgligt och oacceptabelt. Däremot tror jag inte att lösningen är att sluta sälja smink. Jag tror snarare att lösningen är att medvetandegöra den här problematiken och utmana skönhetsidealen och skönhetsnormen. Vi ser även att utfallet är kopplat till att unga tjejer i dag möts av skönhetsidealen i mycket högre utsträckning än tidigare.

I rapporten visar det sig att ju mer man ser av dessa rådande ideal, desto mer jämför man sig med dem, vilket gör att man mår sämre. Därmed kan Kicks och Tjejzonen se en ökad risk för att psykisk ohälsa utvecklas eller att kvinnorna får negativa tankar om sitt eget utseende.

– Det här är en hjärtefråga för oss på Kicks. Vi är också en jättestor aktör inom skönhet. Med det tycker jag att det kommer ett ansvar för oss att göra vad vi kan för att motverka utvecklingen.

”Smink är ett verktyg att uttrycka sig själv”

Dagens unga kvinnor har vuxit upp med sociala medier och influencers, och matas därmed varje dag med krav på hur andra anser att du ska se ut, en norm som ofta är omöjlig att uppnå. Carola Lundell är övertygad om att den press tjejerna i rapporten känner handlar just om att det finns en rådande utseendenorm och skönhetsideal som ständigt finns runt omkring de här unga kvinnorna.

Annons

– De här idealen är dessutom baserade på icke-realisitiska grunder. Det är retuscherat, det är filter. Smink är ett verktyg för att uttrycka och framhäva sig själv och vem man är. Inte för att efterlikna eller leva upp till ideal satta av andra.

Skönhetsidealen gör att unga tjejer mår dåligt och inte kan gå ut utan smink.
Carola Lundell är övertygad att smink kan skapa press på grund av en rådande
skönhetsideal.
Foto: TT

Sociala mediers och retuscheringens påverkan

I Kicks och Tjejzonens rapport förklaras att sociala medier styr unga tjejers liv så pass mycket att det är svårt att överblicka. De har sina mobiler ständigt i handen för att prata med vänner, ta del av nyhetshändelser, inspireras och bli underhållna.

– Vi försöker manifestera med våra sociala medier att skönhet och smink ska vara något lustfyllt och kreativt. Vi vill inte sätta krav, peka ut, inte ge tips och råd om hur du ska leva upp till ideal utan snarare motsatsen.

Annons

Carola Lundell berättar att Kicks har slutat retuschera allt deras egenproducerade bild- och filmmaterial. Det gäller även deras reklamkampanjer och allt innehåll som de tar fram för sina sociala medier.

– Vi samarbetar inte med influencers som retuscherar. Vi vänder oss inte till kvinnor under 18 år i vår marknadsföring och vi samarbetar inte heller med influencers som är under 18 år.

Hon är även tydlig med att det fortfarande finns mer att göra, men hon ser att det är otroligt viktigt att inte vara med och skapa den här idealen.

Kicks lyfter den viktiga frågan

Carola Lundell anser att ingen äger rätten att berätta vad skönhet är. Hon vet att det är lättare sagt än gjort, men att ungdomar i dag behöver förstå det.

– Om man vill toksminka sig så ska man göra det, men då ska man göra det för att man själv vill det. Vill man inte ha smink så ska man inte ha det för att man inte vill det, säger hon och fortsätter:

– Du duger som du är. Skönhet ska inte definieras av någon annan än dig. Tänk också på att det du ser ofta är retuscherat och tillfixat. Det är ingen som ser ut så.

Carola Lundell avslutar intervjun med att säga att det är viktigt att lyfta frågan och belysa problematiken, så att vi kan få till en förändring.

– Jag vet att jag representerar en jättestor skönhetsaktör, men därmed är det ännu viktigare att vi pratar om det. För om vi inte gör det, vem ska då göra det?

Siri Helle om hur sociala medier påverkar den psykiska hälsanBrand logo
Siri Helle om hur sociala medier påverkar den psykiska hälsan
Annons