Bianca Ingrosso
Malin Collin
Malin Collin
Krönikör
Krönika

Foto: Karin Törnblom/TT
0:50

Efter reklamen: Vi öppnar Filorgas skönhetskalender 2021 – spoilervarning!

(0:50)

Jag började veckan med att skyffla CSN-brev ur brevlådan. Det kom ett fönsterkuvert. Sen två. Därefter så många att jag tappade räkningen och halva köksbordet lyste av den rödvita trekantsloggan. Där satt jag, som en Harry Potter i myndighets-Sverige, och kippade efter luft. I sista brevet krävdes jag på så många tusen i månaden att jag undersökte möjligheterna att donera mig till obduktionen, som Abbes mamma i Madicken. Jag kände mig grundlurad, kontaktade CSN och fick förklaringen att det rörde sig om den mänskliga faktorn. Tyvärr var den mänskliga faktorn en viss person och det var jag.

Men det löste sig.

Det kan man inte påstå hände med resten av de lurade medborgarna på planeten jorden.

adventskalender

En gammal hederlig tv-kalender.

Foto: Roger Tillberg/TT

En helt oförklarlig trend har uppstått i Sverige där fullvuxna människor på allvar köper adventskalendrar till sig själva. Det är kanske inte så konstigt eftersom hela adventskalendermarknaden under årens lopp blivit en masspsykos som säkert leder till höjda siffror för utbrändhet.

Förr blev barnen glada för en chokladkalender och tv-kalendern. Nu ska de ha Lego, avancerade tjocka godiskalendrar och inte nog med det. Föräldrarna, nej – jag menar mammorna – ska tillverka egna presentkalendrar också. I slutet av november står tusentals utsjasade mammor och slår in 24 små presenter som de köpt och hänger alltsammans på väggen med små siffror - en för varje dag. Om man har två barn blir det 48 små presenter. Har man fler barn ligger man väl på sjukhus vid det laget. Om det är något jag berömmer mig själv för som mamma är det att jag aldrig började med de kalendrarna, för då kan man ju inte bara sluta helt plötsligt. Då blir man Grinchen som stjäl julen från barnen.

"Mitt i den upprörda debatten satt två föräldrar i sitt livs mardröm"

Likadant med den lilla nissen, som har blivit en föräldratrend jag valt att inte gå med i. Man köper en pyttepytteliten dörr med stege, fäster vid golvlisten och berättar för barnen att en riktigt busig nisse har flyttat in i hemmet. Vissa barn blir så rädda att de inte sover mer i december. Sedan måste mamman komma på 24 olika bus nissen gör så barnen kan vakna (de barn som då vågar sova alltså) och hitta små mjölspår på köksbänken eller vad det nu kan vara. Varje december ser jag desperata mammor som framåt Lucia efterlyser fler nissebus på Facebook. De sitter helt utsjasade framför datorn och ber, eftersom de inte kan lägga sig och sova förrän den förbannade nissen har busat igen.

Men nu är det alltså enormt trendigt för vuxna att få en egen kalender och överraskas av presenter.

Caia kalender

Många skönhetsmärken kränger dyra kalendrar, men den som fått absolut mest uppmärksamhet i år är Bianca Ingrossos Caia-kalender.

Besvikelse mot Caia-kalendern

1795 kronor kostade den och i veckan landade den hemma hos alla som lyckats komma över denna åtråvärda pryl. Tror ni vuxna uppför sig som vuxna när det kommer till julkalendrar? Nej, de flesta verkar ha gjort som jag gjorde i 7-årsåldern: öppnade alla luckorna och hetsåt choklad redan första advent. Nu vände sig folk till sociala medier och skrek rakt ut hur besvikna de var på innehållet i Caia-kalendern. Det var tydligen för mycket borstar och för små förpackningar av smink och parfymer. Jag vet inte vad de förväntade sig, men betalar man närmare tvåtusen spänn för en kalender, vill man nog ha lite jullyx också.

Bianca Ingrosso gick ut och beklagade folks besvikelse.

Samtidigt, som vi gör i vårt fina sociala medier-samhälle, vällde hat och hot in på hennes kanaler.

Det ledde till att hennes pappa, Emilio Ingrosso, gick ut och vädjade att folk skulle sluta skicka hatkommentarer till hans dotter. ”Hon går sönder bit för bit”, sa han.

Det var sannerligen en fröjdefull jul.

Snabba cash inspelning

Bilderna som kablades ut i polsk tv.

Det var inte bara i Sverige man kände sig lurad i veckan. I polsk stats-tv pratade man i ett nyhetsprogram om Sveriges utmaningar kring gängkriminalitet. De visade ett fasansfullt klipp från Svea rike där några gangsters på motorcyklar öppnar eld rakt in i ett skyltfönster. Helt unika bilder av en svensk kriminell uppgörelse. Problemet var att vi i Sverige inte riktigt förstod när detta hade hänt. Och det hade ju faktiskt aldrig hänt heller, eftersom klippet var taget från Netflix svenska tv-serie ”Snabba cash”. Lite som att SVT skulle råka visa ett klipp ur filmen ”The day after tomorrow” när de ville rapporterar om en snöstorm i New York.

Polackerna blev lurade och vi blev både upprörda och skadeglada.

Kanske är den röda tråden här att vi blir lurade för vi uppför oss som vuxenbebisar? Jag löste min personliga CSN-kris först när jag slutade tjuta, ringde och hanterade problemet.

”Ofattbart när den stora glamourösa världen krockar med den lilla”

Även om alla inklusive Polen vill skildra ett laglöst Sverige så är det bra barnsligt att visa fiktion i nyhetsprogram. Polen uppför sig som att klass 6D har en multimedialektion och skojar till det.

Och om man nu är beredd att lägga 1795 kronor på smink – då skulle jag rekommendera att man köper exakt det man vill ha och slår in det i små paket som räcker hela december. Då slipper man dessutom lägga en massa tid mitt i livspusslet på att författa dödshot till en influencer som bonus.

Och det – om något – hjälper verkligen när man vill skapa julfrid.

5:00

Efter reklamen: The Storytellers – Lyssna med Sanna

(5:00)

Mer läsning

Femina