”Stoppa hatet mot kvinnokroppen” – chefredaktörerna kräver förändring
- AvMalin Roos
- FotografJohan Söderlund/Femina
Chefredaktörerna på tre av Nordens största magasin för kvinnor går samman i en ny granskning för att stoppa det krig som förs mot kvinnokroppen.
Låt oss inte förstöra ännu en generation.
35 sekunder.
Så lång tid tar det innan en 13-åriga flicka i Norge som skapar ett konto på Tiktok, börjar bombarderas med kroppsrelaterat innehåll.
35 sekunder!
I Danmark visade samma test 6 minuter och i Sverige 11 minuter – ingen evighet det heller.
Profilerna var i själva verket skapade av journalister på de tre livsstilsmagasin som vi i egenskap av chefredaktörer representerar: Femina i Danmark, Femina i Sverige och Kvinner og Klær i Norge, samtliga en del av Aller Media Nordic.
Bakgrunden till vår gemensamma granskning Smalgoritmen var insiktsrapporten The Nordic Women Report 2025, som bland annat blottlade följande siffror:
* Mer än fyra av tio kvinnor i Norden är kritiska mot hur deras kroppar ser ut.
* Åtta av tio kvinnor mellan 18 och 45 år uppger att de påverkas negativt av rådande skönhetsideal.
Och resultatet var tydligt: Det är framför allt unga kvinnor som upplever att de inte duger som de är.
Kriget mot kvinnokroppen är på intet sätt nytt men vad som är nytt i dag är att vi, och framförallt unga tjejer, har en fullständigt hänsynslös motståndare.
I sociala medier är algoritmer designade för att ge förslag på innehåll som är intressant för användaren och enligt våra tester tog det alltså 35 sekunder innan Tiktok-appen hade läst av att en 13-årig flicka ”vill ha”:
Klipp på unga tjejer som lockar med sexuella tjänster.
Hacks på hur du framhäver brösten i en oversized tröja.
Tips på hur du placerar vågen för att den ska visa mindre vikt.
Detta samtidigt som larmen om ätstörningar och utbredd psykisk ohälsa bland unga ljuder.
Barnrapporten 2025 visade att samtalen till Bris som rör ätstörningar har ökat med 395 procent sedan 2016 - och att det finns en tydlig koppling mellan kroppsångest och de digitala plattformar där unga i dag spenderar allt mer av sin tid och sina liv. I synnerhet tjejer.
Det räcker nu.
Vi kan inte se på hur våra barn, våra döttrar, matas med kroppsångest och innehåll i sina mobiltelefoner som utnyttjar osäkerhet och triggar osunda beteenden.
Nu måste techbolagen på allvar börja ta ansvar, leva upp till sina egna riktlinjer och stoppa smalhetsandet mot barn på sina plattformar.
Den tidigare Meta-chefen Sarah Wynn-Williams avslöjade i sin bok Careless People a story of where I used to work att företaget erbjuder skönhetsindustrin tillgång till flickor i spannet 13–17 som raderar sina selfies. I samma ögonblick som tjejen raderar en bild på sig själv på Instagram eller Facebook får hon en annons för smink eller viktminskning.
Låt oss vara tydliga: Unga flickors och kvinnors osäkerhet är ingen handelsvara. Vi måste våga prata högt om sociala mediers ansvar – särskilt för det innehåll som når de yngsta och mest sårbara användarna.
För nästa generation.
Malin Roos, chefredaktör Femina, Sverige
Ingeborg Heldal, chefredaktör KK, Norge
Tine Brödegaard Hansen, chefredaktör Femina, Danmark
