Göta kanal – 5 roliga fakta du missatBrand logo
Göta kanal – 5 roliga fakta du missat

FOTO

Nära ögat – Hans Gedda på Fotografiska i Stockholm

Tove Jansson.
Tove Jansson.

”Människor frågar ’Hur får du fram det inre i människor’, men jag läste en intervju med Giacometti där han fick samma fråga och svarade ’Det inre? Jag har fullt upp med det yttre’. Och det är sanningen alltså, det är inte mer pretentiöst än så”, har fotografen Hans Gedda sagt om arbetet som gjort honom internationellt känd. Den 26 augusti öppnar en ny utställning där hans ikoniska porträtt blandas med sällan visade privata fotografier, stilleben och ­collage. T o m 22 januari. www.fotografiska.com

TEATER

Halva månen på Malmö Stadsteater

Erik Borgeke i Halva månen.
Erik Borgeke i Halva månen.

”Stor teaterkonst”, hojtade Sydsvenskan när Roland Schimmelpfennigs Halva månen hade urpremiär på Malmö Stadsteater hösten 2020. På grund av publikrestriktionerna var det inte många som hann se den, men den 26 augusti blir det ny­premiär på Intiman – och jag förväntar mig inget annat än ett litet mästerverk. Schimmelpfennig har skrivit pjäsen direkt för ensemblen, och står själv för regin av föreställningen där olika tidsförlopp existerar parallellt. Till och med 17 september. www.malmostadsteater.se

ALBUM

Beyoncé – Renaissance

Beyoncé.
Beyoncé.

Det hade redan spekulerats i månader när Beyoncé i juni tillkännagav att hennes nästa album skulle släppas den 29 juli: Renaissance. Internet gick bananas, och några dagar senare släpptes en första singel som luktade disco, house och somrigt dansgolv. Jag längtar efter mer! Och ser särskilt fram emot att se eventuella musikvideor – några av dem som hör till förra albumet Lemonade tillhör tidernas bästa.

KONSERT

Space Station Earth på Dalhalla i Rättvik

Space Station Earth på Dalhalla i Rättvik.

Den storslagna konsertupplevelsen Space Station Earth är ett samarbete mellan European Space Agency och den prisbelönte kompositören Ilan Eshkeri, och kommer att innehålla aldrig tidigare visade bilder från rymden på tre jätteskärmar, ljusshow, en orkester och astronauten Andreas Mogensen. Den bit som förhandsvisades på Stockholms Kulturfestival 2019 var mäktig i sig, att se den i den här miljön tar helt säkert andan ur en. 19 augusti. www.dalhalla.se

SERIE

A League of Their Own på Prime Video

A League of Their Own på Prime Video.
A League of Their Own blir nu tv-serie.

Äntligen premiär för serie­versionen av Penny Marshalls filmklassiker från 1992! Har man inte sett originalet (Tjejligan på svenska), bör man. I centrum, en grupp kvinnor som på 40-talet kämpar för att få spela professionell baseball – och resultatet ser ut att bli underbart för dem av oss som ser underdoghistorier som livets nektar. Serien har premiär 12 augusti. www.primevideo.com

FILM

Filmarkivet

Filmarkivet.
Gunnar Hedes Saga.

På Filmarkivet.se tillgängliggör Svenska Filminstitutet och Kungliga biblioteket tillsammans mängder av bland annat kortfilmer, journal- och reklamfilmer från förr. Här finns otroliga tidsdokument att ägna timmar åt! För alla, helt gratis. Sedan förra sommaren kan man nu också se digitaliserade stumfilmer i långfilmsformat. I skrivande stund finns åtta klassiker att se, några av dem med nyskriven musik. En av de senast tillagda är Mauritz Stillers Gunnar Hedes saga, som ses som en av de viktigaste filmerna från den svenska guldåldern. www.filmarkivet.se

TEATER

Våldets historia på Göteborgs Stadsteater

Våldets historia på Göteborgs Stadsteater.

Tyska kompaniet Schaubühne Berlin återvänder till Göteborgs dans- och teaterfestival med en dramatisering av den uppmärksammade romanen Våldets historia, i regi av Thomas Ostermeier. I Paris möter Édouard en man från Algeriet, och de två tillbringar en passionerad natt tillsammans – innan allt förvandlas till en mardröm av raseri, våld och homofobi. Föreställningen framförs på tyska och textas till ­engelska. Spelas 20–21 augusti. www.gdtf.se

MUSIKAL

Återskapa: Svenne på Göteborgs Operan

Återskapa: Svenne på Göteborgs Operan.
Återskapa: Svenne på Göteborgs Operan.

Som en del av den verksamhet GöteborgsOperan kallar för Återskapa – där unga är med och skapar ett helt nytt verk utifrån tematiken i ett redan existerande – har musikalen Svenne urpremiär 27 augusti. Utgångspunkten är Per Nilssons Augustvinnande roman med samma nam. ”En glittrande show som med dans, teater och klubbmusik berättar om extrema ideologier, politiska spel och civilkurage” utlovas. Spelas 27–28 augusti. Fri entré med biljett, och biljetterna släpps den 8 augusti. www.opera.se

FILM PÅ TV

Kärlek & skilsmässa på SVT Play

Kärlek & skilsmässa på SVT Play.
John och Lena.

Med Kärlek & skilsmässa följer regissören Maud Nycander (bland annat Nunnan, Palme och Citizen Schein) upp dokumentären hon gjorde om blixtförälskade Lena och Johan runt början av 2000-talet. Nu har de varit tillsammans i 25 år, har tre halvvuxna barn och är mitt uppe i en vänskaplig men tung separation. En ovanlig och intim inblick i en relation från start till här och nu, och en ­vackert vardaglig betraktelse av livets gång. Båda ­dokumentärerna ligger på SVT Play. www.svtplay.se

FESTIVAL X 3

Kulturbonanza i Stockholm och Göteborg

Ur föreställningen Big Boys Don’t Cry.
Ur föreställningen Big Boys Don’t Cry.

Augusti är festivalmånad! Bland de större finns förstås Stockholms Kulturfestival, som fyller city med kultur av de flesta slag 17–21 augusti – allt gratis! – och Way Out West som fyller Göteborg med film och hundratals konserter 11–13 augusti. Bland de mindre finns Pop Up Puppets på Kulturhuset i Stockholm, en internationell dockteaterfestival – för alla åldrar – som 18–21 augusti gästas av nio föreställningar i världsklass. För mer info, gå in på www.kulturfestivalen.stockholm.se, www.wayoutwest.se och www.kulturhusetstadsteatern.se.