Varje månad tipsar Feminas kulturredaktör Emma Gray Munthe om bästa filmerna, tv-serierna, skivorna, föreställningarna och utställningarna – just nu.
Emma Gray Munthe i #taggaensysterBrand logo
Emma Gray Munthe i #taggaensyster

Album + konsert: Hailu Mergia and the Walias Band Tezeta

Hailu Mergia and the Walias Band, albumet Tezeta
Hailu Mergia och Walias Band album Tezeta spelades in redan 1975, men har hittills bara funnits på kassett. Nu släpps det på nytt!

Den etiopiske musiklegendaren Hailu Mergia och Walias Band spelade 1975 in albumet Tezeta på Hilton Hotel i Addis Abeba. Sedan dess har det bara funnits på kassett, men har nu remastrats och ges ut på nytt. Tur! Det släpps den 4 juni, men innan dess kan man lyssna på behagligt gungiga singeln Nefas New Zemedie. Om den planerade konserten den 26 maj på Fasching i Stockholm blir av är i skrivande stund tveksamt – men håll koll på www.fasching.se.

Livestreamad operacirkus: Cirkus Days and Nights

Cirkus Cirkörs cirkusopera Cirkus Days and Nights har premiär i Malmö.
Cirkusoperan Cirkus Day and Night får världspremiär i slutet av maj.

I slutet av maj är det världspremiär för Cirkus Cirkörs och Malmö Operas cirkusopera Cirkus Days and Nights, specialkomponerad av tonsättaren Philip Glass och baserad på dikter av Robert Lax. Libretto av Tilde Björfors och David Henry Hwang, 22 personer på scenen, bland dem den svenska sopranen Elin Rombo. Alla föreställningar under spelperioden 29 maj–13 juni kommer att livestreamas, och både opera och cirkus i världsklass utlovas. Låter mäktigt! För biljetter: www.malmoopera.se.

Konst: Kungl. Konsthögskolans avgångsutställningar

Den 21 maj öppnar Konstakademiens salar upp för Kungliga Konsthögskolans – Mejans – avgångsutställningar, och låter studenterna och deras verk möta en större publik. Avgångsutställningarna visas i år på två platser i Stockholm: studenterna som går ut masterprogrammet i fri konst håller till på Konstakademien 21 maj–13 juni, medan kandidatprogrammet presenteras på Marabouparken konsthall. För mer info: www.konstakademien.se, www.marabouparken.se.

Radio/pod: Fågelsångsnatten i P1

Blåhaken är fjällens näktergal.
Blåhaken kan förhoppningsvis höras under Fågelsångsnatten i P1.

Jag tror att det är pandemin som gjort det: plötsligt låter åtta timmars direktsänd fågelsång helt fantastiskt. Finns det ett mer lugnande och hoppingivande ljud? Naturmorgons programledare och experter utposterade från Abisko i norr till en strandäng på sydöstra Öland i söder guidar genom fågelrösterna.

Fågelsångsnatten sänds i P1 natten mot lördag 29 maj, och finns sedan tillgänglig som podd.

Bio: Sune – Uppdrag midsommar

Ur filmen Sune - Uppdrag midsommar
Upp till bevis för Sune – Uppdrag midsommar.

De två senaste filmerna om Sune och hans familj har hållit en helt annan klass än de tidigare omgångarna, och i alla fall i min familj har de fått samtliga generationer från barn till kulturkräsen mormor att positivt överraskade skratta så de kluckar. Sune vs Sune och Sune – Best man förtjänar att ses av många fler än dem som hittills trott att de vill! Om Sune – Uppdrag midsommar är lika bra får vi veta vid premiären den 11 juni.

Konst: Internmeddelandenh – Helene Billgren på Kristianstads konsthall

Helene Billgren.

Utställningen Internmeddelandenh – det extra h:t står för Helene och den där upphöjningen som kommer när man lägger till ett h i slutet av ett namn – omfattar 35 målningar och ungefär lika många andra små och stora verk från senare år, och koreografen Örjan Anderssons dansföreställning Promise Land som är baserad på Billgrens konstnärskap. Utställningen pågår 5 juni–3 oktober. För mer information och biljetter till Promise land (i nuläget planerad till juli): www.regionmuseet.se.

Bio: First cow

Ur filmen First Cow
John Magaro i First Cow som nyligen haft svensk premiär.

Kelly Reichardt är en av de mest intressanta regissörerna just nu, och hennes First Cow har fått femmor överallt och hamnade i topp på mångas årsbästalistor 2020. Nu kommer den till svenska biografer! Vill man värma upp med en till av hennes moderna västernfilmer finns Meek’s Cutoff på svenska streamingtjänster. Hennes mästerverk Wendy & Lucy – med en helt otrolig Michelle Williams i huvudrollen – är knepigare att få tag på, men försök! First Cow har preliminärt premiär i mitten av maj.

2 x Göteborg 400 år

Göteborg 400 år
De klassiska Lisebergskaninerna och den svenske industrimannen och uppfinnaren Sven Wingquist sittandes i det stora kullager som visades på jubileumsutställningen i Göteborg.

Foto och film spelade viktiga roller när det kom till mellankrigstidens tekniska, sociala, politiska och kulturella förändringar, och flera internationella fotoutställningar i Sverige under de åren visade upp hur den nya tekniken användes inom konst, porträtt, vetenskap, kommunikation, propaganda, mode, reklam och mer. Det är utgångspunkten för utställningen Det nya ögat – Mellankrigstiden genom linsen, som ger en bild av den dåtida visuella kulturen i Göteborg, Sverige och internationellt. Hasselblad Center i Göteborg, 28 maj–26 september. www.hasselbladfoundation.org

Utställning: Grejen med Göteborg

Stadsmuseet firar jubileet med att öppna en helt ny basutställning om Göteborgs 1900-tal och nutid. Håkan Hellström! Bingolotto! Gröna kaniner! En halv special! VM-maskotens berättelse från den varma pälsdräkten på friidrotts-VM 1995! Ikoniska föremål blandas med vardagssaker och röster. Om allt går som det ska öppnar utställningen 4 juni, men oavsett om den gör det eller ej kommer en hel del digitalt att finnas på: www.goteborgsstadsmuseum.se.

Livestreamad musikfestival: Live at Worthy Farm, Glastonbury-festivalen hemma

Glastonburyfestivalen livestreamas i år.
Glastonbury-festivalen blir digital även i år.

För andra året i rad utgår den brittiska Glastonbury-festivalen i fysisk form, men den 22 maj kan man från hela världen ta del av en livestreamad sändning. Klara namn är artister som Kano, Coldplay, Wolf Alice, Damon Albarn, IDLES, Jorja Smith, DJ Honey Dijon – och överraskningar ska tillkomma. Inte riktig festivalkänsla förstås, men man slipper i alla fall försöka vara snygg i gummistövlar. Biljetter och mer info på www.glastonburyfestivals.co.uk.