10 nya böcker som kommer 2023

10 jan, 2023
AvKENNTH GYSING
Nya böcker 2023.
Agneta är tillbaka, fortsättningen på Karl-Ove Knausgårds mystiska serie, tredje delen i Agneta Pleijels själv­biografi och så underfundiga ­skribenten Andrev Waldens skönlitterära debut. Det finns mycket läsning att se fram emot 2023 – gott nytt bokår!
10 klassiska böcker och samtida succéer du borde läsaBrand logo
10 klassiska böcker och samtida succéer du borde läsa

Mannen Myten Minglet

Micael Bindefeld, Malin Roos

Albert Bonniers förlag

Mannen Myten Minglet av Micael Bindefeld, Malin Roos.

Micael Bindefeld har bjudit kändisar och medier till storslagna fester under fyra decennier. Nu kommer självbiografin där Feminas egen stjärnreporter Malin Roos står för texten. Räkna med spännande avslöjanden bakom kulisserna, om skandaler som aldrig nådde pressen, egenartade kändisar – men också en släkthistoria bortom glittret i skuggan av nazismen. Kommer i april.

Quelqu’une, Berättelsen om Märta Lindqvists ­otroliga liv

Ellinor Skagegård

Polaris

Quelqu’une, Berättelsen om Märta Lindqvists ­otroliga liv av Ellinor Skagegård.

Märta Lindqvist längtar efter kärlek, efter poesi, liv. Efter studenten 1916 börjar hon på Svenska Dagbladets redaktion som aspirerande reporter. Under signaturen Quelqu’une gör hon en lysande karriär som filmkritiker, krönikör, reportage­resenär. Spännande biografi om en oförvägen kvinnlig journalist som av sin samtid sågs som en av landets främsta i yrket. Kommer i april.

Jag är inte sådan här egentligen

Marie Aubert

Wahlström & Widstrand

Jag är inte sådan här egentligen av Marie Aubert.

Norska Marie Aubert är en mästare på att skildra luggslitna familjerelationer. I förra romanen, den lysande Vuxna människor, fick vi möta den barnlösa arkitekten Ida som kände den biologiska klockan ticka allt snabbare. I den nya romanen ska unga Linnea konfirmeras, och möta en släkt med många inbördes konflikter. Underhållning med svärta, Aubert har absolut gehör för människors smärt­punkter. Kommer i mars.

Svartstick

Sara Paborn

Albert Bonniers förlag

Svartstick av Sara Paborn.
Svartstick av Sara Paborn.

Sara Paborn gjorde succé med blytunga Blybröllop där bibliotekarien Irene fick nog av sin man kabeldragaren Horst, och bestämde sig för att göra slut på honom. I Svartstick är det mjukare tongångar – Paula åker till en kursgård för att försöka få ordning på sitt kaotiska liv. Där finns också Gunni vars liv stannat upp efter en omvälvande passion. Vi får även möta Anita, som en gång förälskat sig i en gift man. Tre kvinnoöden som flätas samman av en svart silkestråd. Kommer i mars.

Det tredje riket

Karl Ove Knausgård

Norstedts

Det tredje riket av Karl Ove Knausgård.
Det tredje riket av Karl Ove Knausgård.

Tredje boken i serien som inleddes med Morgonstjärnan (2021) och Vargarna från evighetens skog (2022). Karaktärer från tidigare romaner återkommer, några får större plats än tidigare, andra mindre, och mysteriet med den nya stjärnan som reser sig över världen tätnar. Varför kommer inte längre några döda till begravningsbyråerna, vad är det som tar över människornas drömmar under nätterna? Existentiell underhållning på högsta nivå. Kommer i mars.

Memoria

David Lagercrantz

Norstedts

Memoria av David Lagercrantz.
Memoria av David Lagercrantz.

David Lagercrantz har definitivt lämnat Millennium-serien bakom sig, här kommer han med andra delen i den alldeles egna serien om professorn och vittnesexperten Hans Rekke och polisassistent Micaela Vargas. Här får de hand om ett fall med rötter i 90-talets bankkris, och oligarkernas strid med det gamla KGB, en dåtid som känns märkligt samtida med skenande räntor och en gammal KGB-agent vid makten i Ryssland. Räkna med bladvändande högspänning! Kommer i mars.

Sniglar och snö

Agneta Pleijel

Norstedts

Sniglar och snö av Agneta Pleijel.
Sniglar och snö av Agneta Pleijel.

I Spådomen skriver Agneta Pleijel fram flickan hon var i barndomens Stockholm och Lund, i Doften av en man återskapade hon den unga kvinnan som var student i Göteborg. I Sniglar och snö möter vi yrkeskvinnan, Sveriges första kvinnliga kulturchef på en dagstidning (Aftonblad­et), med komplicerade relationer, moderskap – till mötet med den stora kärleken, flammande passion. Det är fint att följa Pleijel på livsvägen, se den hon var och den hon blev. Kommer i april.

Au revoir Agneta

Emma Hamberg

Piratförlaget

Au revoir Agneta
Emma Hamberg.
Au revoir Agneta av Emma Hamberg.

I Je m’appelle Agneta for 49-åriga Agneta till södra Frankrike för jobb som au pair och fick ta hand om en homo­sexuell 80-åring vid namn Einar med begynnande demens, boende i ett fantastiskt före detta kloster. Det blir till en ­magisk värld för Agneta, men nu börjar både klostret och Einar att falla samman. Det tänker Agneta inte låta ske. Läsare med tycke för vin, ostar och doften av Provence – bara duka upp och häng med Agneta på nya äventyr. Kommer i april.

Jävla karlar

Andrev Walden

Polaris

Jävla karlar av Andrev Walden.
Jävla karlar av Andrev Walden.

Julen 1983 får sjuårige Andrev veta att hans pappa inte är hans pappa. Den riktiga pappan bor i ett land långt borta och har hår ner till axlarna. Andrev Walden, till vardags lysande krönikör i DN, debuterar med en virvlande berättelse om att vara barn till föräldrar med rötterna i 68-rörelsen, om mammor som står under köksfläkten och röker och muttrar ”jävla karlar”, och om det besynnerliga att ha sju pappor på sju år – en tid då ”curling” fortfarande bara var en sport. Kommer i april.

Någon måste vattna ­tomaterna

Rebecca Åhlund

Weyler

Någon måste vattna ­tomaterna av Rebecca Åhlund.

Rebecca Åhlund fick ett lysande mottagande med debuten Jag som var så rolig att dricka vin med, om ett eskalerande alkoholberoende. I den nya boken har hon flyttat hem till Sverige, slutat vara rolig att dricka vin med, går i skogen och glor, funderar över en far som försvann samt vattnar sina tomater. Hon skriver om ett år av maniskt och magiskt tänkande, om att försöka övervinna ett tilltagande mörker. Kommer i april.